15 KASIM 2018 PERŞEMBE

Avrupalı üretici evine mi dönüyor!

Alman üreticilerin neredeyse tamamı özellikle, ABD’deki üretimlerini Avrupa’daki topraklarına geri getiriyor gibi!..

Ekleme: 13 Ağustos 2018 Pazartesi 06:13/ Güncelleme: 13 Ağustos 2018 Pazartesi 06:13
BMW de uzun süredir beklenen elektrikli otomobil fabrikası için Macaristan’ı seçti. BMW, böylelikle, 2000 yılından bu yana ilk kez Avru- pa’da fabrika açtı. Bu, aynı zamanda BMW- ’nin dünya genelindeki 31. üretim ve montaj te- sisi olacak. Elektriklinin yanı sıra aynı üretim bandında içten yanmalı motorlara sahip araçların da üretileceği şekilde tasarlanan BMW- ’nin yeni fabrikasında yılda 150 bin araç imâl edilebilecek ve 1000 kişi fabrikada çalışacak. Debrecen Şehri’nde kurulacak tesisle BMW, satışlarının yüzde 45’ini yaptığı Avrupa’daki üretim kapasitesini genişletmeyi planlıyor. Başkent Budapeşte’nin 230 km. doğusundaki fabrikanın maliyeti ise 1 Milyar Euro olacak. 
BMW’nin bu yatırımıyla Macaristan, otomotiv endüstrisinin Avrupa’daki cazibe merkezi olma pozisyonunu daha da güçlendirmiş olacak. Özellikle de lüks segment markaların Macaristan’ı tercih etmesi dikkat çekiyor.
Ülkede otomobil fabrikası bulunan üreticiler arasında Mercedes, Audi ve Suzuki de bulunuyor. Audi’nin elektrikli araçlarda kullandığı ve PSA Grubu’nun Opel markasına ait içten yanmalı motorlar da Macaristan’da üretiliyor. 10 Milyon nüfusa sahip Macaristan’ın tüm ihracatının üçte birini otomotiv ürünleri oluştururken, BMW’nin 1 Milyar Euro büyüklüğündeki dev yatırımıyla bu oranın yüzde 40’a dayanması bekleniyor. Yatırımın bir başka önemi de Avrupa Birliği’nin doğrudan yatırım fonlarını gelecek yıldan itibaren Orta Avrupa’dan, gelişmişlik düzeyi daha az olan Doğu Avrupa- ’ya doğru kaydıracak olması. Macaristan da bu durumdan etkilenecek ülkelerin başında geliyor ve aldığı fonların önemli bir kısmını kaybetmesi nedeniyle meydana gelebilecek ekonomik büyümedeki durgunluğa bu gibi yatırımlar bir nevi ilaç etkisi yaratacak.
Öte yandan analistler, ihracatta otomotive bağımlılığın sektördeki resesyon durumunda Macaristan’ı olumsuz etkileyebileceğini belirtiyor. Ülkenin geçen yıl ki otomotiv ihracatı 8.1 Trilyon Forint yani; 30 Milyar Dolar’a ulaştı. 
Ülkenin bir diğer sıkıntısı da iş gücündeki arzın düşük olması. Macaristan’da işsizlik sadece yüzde 3.6 ve çalışan nüfusun ciddi bir bölümü de ücretlerin Avrupa ortalamasının altında olması nedeniyle pek çok Orta Avrupa ülkesi vatandaşı gibi batıya göç eğiliminde. ING analisti Peter Virovacz 2 yıl içerisinde açılması beklenen fabrika için 1000 kalifiye işçiyi bulmanın kolay olmadığına ve şimdiden planlama yapılması gerektiğine dikkat çekiyor.