18 ARALIK 2017 PAZARTESİ

Otomotiv tutulamıyor

TAYSAD Başkanı Alper Kanca, “Ana üreticilerin hepsi tam kapasite çalışıyor. En büyük otomotiv üreticilerinden biri yer sıkışıklığından bazı işlerini yan sanayicilere vermeye çalışıyor” dedi...

Ekleme: 3 Kasım 2017 Cuma 22:46/ Güncelleme: 3 Kasım 2017 Cuma 22:46
İSTANBUL-TAYSAD Başkanı Alper Kanca, ihracattaki hızlı yükselişin fabrikalarda kapasite yatırımlarını gündeme getirdiğini belirtti. Kanca; “Ana sanayi araç üreticileri tam kapasiteye yaklaşmış durumda. Kapasitelerini yüzde 90-95 kullanır hale geldiler, gece gündüz çalışıyorlar. Fabrikalarda makineleri koyacak yer yok. En büyük otomotiv üreticilerinden biri yer sıkışıklığından bazı işlerini yan sanayicilere vermeye çalışıyor. Yine bu üreticimiz fabrikasının altında bazı yerleri kazarak farklı çözümler üretmeye çalışıyor. Ana sanayinde mevcut yatırımları büyütmek için yatırıma ihtiyaç var. Ayrıca hala 90’dan kalma fabrikalarda üretim yapılıyor. Türkiye’ye gerçekten şehir dışına büyük fabrika kurmak lazım. Firmalar bu konuda uğraşıyor. Ford mesela onların arazisi biraz daha büyük, onlar da büyümeye çalışıyor. Çünkü yeni işler almaya çalışıyorlar. Hemen hemen bütün fabrikalarda kapasite artırmaya yönelik çalışmalar başladı” diye konuştu.
Yoğun talep nedeniyle bu yıl tatillerini ötelemek zorunda kalane otomotiv yan sanayide de kapasite yatırımları gündemde. Ancak bu alanda yatırımlar ana sanayinden daha hızlı ilerliyor. Bir yandan birçok şirket kapasite yatırımlarına başlarken, bazı firmalar ise sıfırdan yeni fabrika yatırımını tercih ediyor. Kanca, TOSB'da 3 yabancı şirketin sıfırdan fabrika yatırımı yaptığını belirterek, “Sadece bizim bulunduğumuz Gebze’deki TOSB Otomotiv Yan Sanayi İhtisas Organize Sanayi Bölgesi’nde şu anda 3 yabancı ortaklı şirket yatırım yapıyor: Dünya’nın en büyük araç fren sistemini yapan Autolive, İspanyol Beyçelik Gestamp ve Benteler. Bunların üçü de yeni sıfırdan ya- tırım. bunun dışında da yatırım yapan firmalar var ama onlar sıfırdan değil mevcut tesislerini büyütüyorlar. Benim bildiğim bütün tedarik sanayiciler fabrikalarına yeni makina alıyorlar. Çünkü, mevcut teşvik bir daha bulunamaz. Bir daha böyle bir teşvik yasası olmaz. çok yüksek miktarda teşvik alınıyor. Birçok sektörde teşvik alınır, birkaç yıl bekler. Ama bizim sektörde teşvikleri devreye alma daha hızlı oluyor. Benim şirketime bakıyorum teşvik belgesi aldığımızdan beri tıkır tıkır sürekli yatırım yapıyor, robotlar alıyoruz” dedi.
Kanca, Türkiye nin, AB’ye motorlu taşıt ihracatında Japonya, Güney Kore ve ABD gibi devleri geride bırakarak geçen yıl ilk sırada yer aldığını bildirdi. Kanca, otomotiv sektörü ihracat rakamlarını açıkladığı basın toplantısında, Türk otomotiv sanayisinin rekorlar üstüne rekorlar kırdığını, istikrarlı ve sürekli artan bir hacimde ilerleyişini sürdürdüğünü ifade etti. Bu yılın sonunda 27 milyar doların üzerinde ihracat hedefine ulaşılacağını tahmin ettiklerini belirten Kanca, “Tedarik sanayimizin ihracatının ise yıl sonunda 10 Milyar Dolar olmasını bekliyoruz. Bu rakamlar daha önce görmediğimiz, telaffuz dahi edemediğimiz seviyeler. Hepimizi güldüren, sevindiren rekorlar kırıyoruz” dedi. Türkiye’nin AB’ye motorlu taşıt ihracatında zirvede olduğunu vurgulayan Kanca, AB ülkelerinin geçen yıl yaklaşık 45.7 Milyar Euro değerinde 3.4 Milyon motorlu taşıt ithalatı yaptığını bildirdi.
Kanca, “Bu rakamlar içerisinde Türkiye, AB’ye motorlu taşıt ihracatında Japonya, Güney Kore ve ABD gibi devleri geride bırakarak geçtiğimiz yıl ilk sırada yer aldı. Yine geçtiğimiz yıl, AB ülkeleri 135 Milyar Euro değerinde ve 6.3 Milyon’u aşan motorlu taşıt ihracatı yaptı. Türkiye, ithalatta da ABD’nin ardında ikinci sırada yer alarak ne kadar büyük bir pazar konumunda olduğunu gösterdi” ifadelerini kullandı.
Kanca, Alman Hükümeti’nin otomotiv sektörüne herhangi bir yaptırım uygulayacağını düşünmediklerini ifade etti.