Geçen yıl Arz edilen Koltuk Kilometreler-ASK olarak ölçülen veriye göre 2022’nin en verimli uçak tipi A320 oldu. Boeing 737-800 ikinci sırada yer alırken, wingletli B737-800 ise üçüncü olduğu açıklandı…
HAVACILIK Sektöründe ölçümler çok ilgi çekiyor. Hizmet kalitesinden, hizmet verilen destinasyon sayısından, dakik performanstan, taşınan yolculardan, doluluk faktörlerinden ve nadiren kârlılıktan, pek çok ilginç veri noktası var. Bununla birlikte, tüm havacılık endüstrisindeki en büyük veri noktalarından biri olan “Arzedilen Koltuk Kilometreleri (ASK) nadiren ölçülüyor. ASK, uçuşa arzedilen koltuk sayısının uçuş mesafesi ile çarpılmasından oluşuyor. OAG’nin verilerine göre:
1997 yılında Boeing B747-400, ASK’larda liderdi. 1997’de ilk ona girenlerin yarısı geniş gövdeli uçaklardı ve ilginç bir şekilde o zamanlar Airbus listede sadece A320-100/200 modeli ile yer alıyordu.2022 yılına gelindiğinde A320, 2008’den bu yana, en azından ASK’lara dayalı olarak en verimli uçak tipi olarak tacı eline aldı. Geçen yıl A320, 562,1 milyarlık ASK ile en yakın rakibi Boeing B737-800 modelinin önünde yer alıyor. Wingletli modelin de eklenmesiyle 737-800 toplamda 647,5 milyar ASK elde etti.
Dünya genelinde A320’ler toplam 4 bin 763 sipariş aldı, 4 bin 752 adet üretildi. Bugün için 4 bin 296 A320 çeşitli havayollarında hizmet veriyor. Boeing 737-800 ise 5 bin 441 sipariş aldı ve 4 bin 989’ü teslim edildi. Türk Hava Yolları filosunda 86 adet 737-800, 17 adet de A320-200 hizmet veriyor. Geniş gövdeli ve tek koridorlu uçaklar arasındaki denge, Airbus ve Boeing arasında benzer bir eşit dağılımla, ilk ondaki beş uçak tipinde eşit olarak bölündüğü görülüyor. Havayollarında ise geçen yıl easyJet, 37,9 milyar ASK ile ilk sırayı aldı. IndiGo 32,2 milyar ASK ile ikinci, China Eastern Airlines ise 26,4 milyar ASK ile üçüncü oldu.