Hükümetlerinde desteklediği Avrupa genelinde giderek daha fazla sayıda çalışan, özel araçları ve toplu ulaşım olanaklarını bırakıp, bisiklete yöneliyor. “Kilometre Ödeneği” ile toplu taşımaya talebi azaltmaya dönük uygulama kolaylıkları tercihi artırdı…
AB-Dünya genelinde çalışanlar için işe gitmek sabahları trafik sıkışıklığında direksiyon sallama, hınca hınç dolu bir toplu ulaşım aracında yer kapma savaşı verme ve genel de de ayakta yolculuk yapma anlamına geliyor. Sağlık için birçok avantajı barındıran bisiklet, aynı zamanda çevreyi kirleten araçlardan da uzaklaşılmasını sağlan bir ulaşım aracı olarak teşvik verilen bir konuma geldi. Avrupa’da belki de en faz la bisiklet kullanılan ülke olan Hollanda’da kişi başına her gün ortalama 2.6 km. bisiklet sürülüyor. Yapılan son bir bilimsel araştırma, Hollanda örneğinin dünya geneline uygu- lanması durumunda küresel karbon emisyonlarının her yıl 686 milyon ton azalacağını işaret ediyor. Bu rakam Birleşik Krallık’ın toplam karbon ayak izinden daha fazlasına tekabül ediyor.
Hollanda hükümeti bisiklet kullanımını artırmak için bisikletli çalışanlara “kilomet re ödeneği” sunuyor. Bu sağlıklı alışkanlığı teşvik etmek için işletmeler, bisikletle işe gidip gelenlere kilometre başına 19 cents ödüyor. Bu tutar ayrıca vergiden de muaf. Başta çalışanların araçlarının yakıt maliyetini karşılamayı hedefleyen kilometre ödeneği, 2007’den beri bisiklet kullananları da kapsayacak şekilde genişletilmiş. Bu uygulama haftanın beş günü işe bisikletle giden ve günde 10 kilometre kateden bir çalışanın yılda ortalama 450 euro kazanmasına olanak sağlıyor.
Hollanda’dakine benzer bir program uygulayan Belçika’da bisikletle işe giden çalışanlara kilometre başına 24 centlik bir ödenek ayrılmış du rumda. Brüksel Times’a gö- re, 2022 yılının ilk yarısında küçük ve orta ölçekli işletmelerde çalışan her beş kişiden biri bisiklet ödeneğinden faydalandı. Bisiklet ödeneğinin henüz deneme aşamasında olduğu Fransa’da toplam 18 şirkette başlatılan pilot uygula- manın oldukça olumlu sonuçlar verdiği gözlemleniyor. Kilometre başına 25 centlik bir ödeneğin denendiği ülkede yıl lık destek en fazla 200 euro olarak belirlendi. Pilot şirketlerde çalışanlar arasında bisikletle işe gelenlerin sayısının %50 arttığı gözlemlenmiş durumda.
İtalya’da işe bisikletle git me programlarına erişim, han gi bölgede yaşadığınıza göre değişiyor. Örneğin Bari’de bisiklet kullanarak işe gidenler kilometre başına 21 cents ödenek alıyor. Ayda bu rakam en fazla 25 euroya yükseliyor. Ayrıca, Avrupa’nın diğer birçok ülkesinde olduğu gibi bisiklet alınması için de devlet yardımları uygulanıyor. Kilometre ödeneği sunmayan ülkelerden Lüksemburg’da işe bisikletle giden kişiler yeni bir bisiklet satın aldıklarında gelir vergilerinde 300 euroya kadar kesinti yapılabiliyor. Birleşik Krallık’ta ise işe bisiklet programına üye olan işletmelerin çalışanları, işverenleri aracılığıyla bisiklet sa tın alma hakkına sahip. Böylece bisiklet fiyatının yüzde 32’lik kısmı vergi indirimine dahil edilebiliyor.