ÖTV matrah güncellemesi sonrası BDDK’yı ziyaret eden otomotivcilerin, kredi ve taksit düzenlemesi için “birkaç ay bekle” cevabı aldıkları açıklandı. Otomotivciler, şimdi hükümetin alacağı yeni kara göre adım atmaya hazırlanarak otoritenin olaya nasıl bakacağını bekliyor…
HÜKÜMETİN düşen otomotiv satışlarını canlandırmak için önceki hafta ÖTV matrahlarında güncellemeye gitmesi, tüketici talebini artırdı. Ancak, showroom’a giden çoğu tüketici araç alamadan döndü. Çünkü indirim kapsamına giren araçlarda çip krizi nedeniyle yeterli stok yok. Sektör temsilcileri, satışların Ağustos Ayı sonu geçen yılın altında kalabileceğini öngörüyor. Ağustos 2020’de yaklaşık 62 bin otomobil ve HTA satışı gerçekleşmişti.
OTOMOTİVCİLERE GÖRE:
Yeterli sayıda araç olsaydı bu ay en az 90 bin adet araç satılabilirdi.
SEKTÖR YETKİLİLERİNE GÖRE DE:
Onlar, piyasanın canlanması için matrah güncellemesinden çok taşıt kredilerinde ve taksit sayılarında düzenleme yapılasına ihtiyaç vurgularken,
BDDK sektörün bu talebine birkaç ay olumlu yanıt veremeyeceğinin sinyallerini verdiği görüşünde birleşiyor…
OYDER Başkanı Turgay Mersin; ÖTV matrahı güncellemesinin showroom trafiğini artırdığını, ancak çip krizinden dolayı araç bulunurluğu sıkıntısı yaşandığını söyledi. Mersin, “Dolaysı ile talep satışlara aynı oranda yansımıyor. Şu bir gerçek ki, eğer tedarik sorunu olmasaydı Ağustos Ayı’nda satışlar 90 bin adetlere kadar çıkabilirdi. Eylül ayında da üretici firmalarda sıkıntının devam edeceğini görüyoruz. Ekim ayında bu sıkıntıların azalacağını umut ediyoruz” dedi.
Piyasa canlanabilmesi için en önemli beklentinin taşıt kredi oranlarının düşmesi olduğunu dile getiren Mersin, bu taleplerini iletmek için geçen Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nu (BDDK) ziyaret ettiklerini söyledi.
Mersin; “Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu, banka kredisi ve finansal kiralamayla alınan taşıt araçlarının taksit sürelerinde geçen temmuz ayında düzenleme yapmıştı. Karar ile kredi vadeleri sınırlandırılırken, taşıt değerine göre kredi tutarı oranları da aşağı çekilmişti.
Fiyatı 120 bin TL. ve altında olan taşıt alımında kredi vadesi 60 aydan 48 aya, 120 bin ile 300 bin TL. arasındaki araçlarda kredi vadesi 48 aydan 36 aya indi. Nihai fatura değeri 300 bin TL. üzerinde olup 750 bin TL.’nin üzerinde olmayan taşıt alımı amacıyla kullandırılan kredilerde vade sınırı 36 aydan 24 aya indirildi.
Burada da bir düzenlemeye ihtiyaç var. Bunu kendilerine anlattık. Örnek vermek gerekirse 300 bin TL.’ye ka dar olan araçlar yüzde 50 kredi kullanabiliyor. Ancak 300 bin TL’nin üze rinde olan araçlarda yüzde 30 kredi kullanabiliyor. Bugün 301 bin TL.’ye araç alan bir tüketici 91 bin TL. araç kullanabilecek. 200 bin TL.’sini nakit olarak bulması çok zor. BDDK yetkilileri bizi dinledi. Anlayışla karşıladılar ama bu bir iki ayı görmek istediklerini söylediler. Bu şekilde ayrıldık. Piyasayı izliyorlar. Duruma göre karar verecekler” şeklinde konuştu.
TOKKDER Başkanı İnan Ekici, matrah güncellemesinde gecikildiğini söyleyerek; “Matrah düzenlemesi bu yılın başlarında yapılsaydı daha etkili ve doğru olurdu. Matrah dediğiniz konu; makrolara bağlı olarak değişiyor. Burada en önemlisi kur ve üretim maliyetlerindeki artışlar. Dolayısıyla bir miktar gecikti. Bundan sonra yeniden bir artırım için yeniden bir düzenlemeye ihtiyaç var. Çünkü güncelleme kısa sürede enflasyonun ve olası kur hareketleri ile geçici etki olarak kalacak” dedi.
Ekici bir meseleyi de gündeme taşıyarak:
ÖTV çizelgelerinin sık değişmesinin de piyasayı olumsuz etkilediğini hatırlatarak; “ÖTV uygulamalarının daha kolay ve daha uzun vadeli, denge odaklı olması gerekli. Yapılan pozitif ama gecikti. Çok uğraştık, 6-7 aydır anlatıyoruz. Bu kadar fiyatlar yükselince orada bir üst bareme atlıyor, dolayısıyla bu da otomotiv ekosistemini negatif etkiliyor. Türkiye için otomotiv üretimi o kadar değerli ki, dünyada rekabetçi olmamız gerekiyor.
Bunun için ise daha fazla üretmemiz şart, güçlü bir pazara ihtiyaç var. Türkiye ’de bin kişi başına düşen otomobil sayısı 157-160 adet, Avrupa’da ise ortalama 600. Halen Türkiye’nin gidecek çok yolu var. Türk insanı için otomobil neden lüks olsun ki?
Pandemi aracın bir ihtiyaç olduğunu altı çizili bir şekilde hatırlattı” diye konuştu.
SEKTÖR TEMSİLÇİLERİ FARKLI KONUŞMADI:
Sektör temsilcileri, ÖTV matrah düzenleme arkasından showroom trafiğinin arttığı, ancak çip krizinden stokta ciddi sıkıntı olduğunu söylediler.
ODD Başkanı
ve Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu:
ÖTV matrah güncellemesi sonrası talep artışına dikkat çekerek, “Showroom trafiği bizim markalarımızda ciddi artış gösterdi. Ancak, araç tedarikinde sıkıntı artarak devam ediyor.
Dünya basınında her gün muhtelif markaların üretim kısıtlamalarının haberleri çıkıyor” dedi.
Bilaloğlu, Ağustos ayı satış beklentilerine yönelik değerlendirmesinde de,
“Pazar tahmini yapmak zor. Ancak bu ay satışlar Ağustos 2020’nin altında kalacak gibi görünüyor” şeklinde değerlendirdi.
Honda Türkiye
Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer :
Diğer birçok marka gibi arz sıkıntısı yaşadıklarını belirterek,
“Piyasada talep çok fazla ama arz tarafı sıkıntılı. Biz de Honda olarak aynı sorunu yaşıyoruz.
Showroom trafiğimiz arttı ancak, çip krizi nedeniyle arz yetersiz kalıyor” dedi.
Gülan Otomotiv
Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gülan,
ÖTV matrahlarında güncelleme yapılmasının ardından bir kaç gün indirim beklentisi ile durgunluk yaşandı.
Sonrası günlerde her şey normale dönerek hareketlenmelerin de kaldığı yerden başladığını dile getirdi.
Rutin showroom trafiğinin ayni seviyede hareketlendiğini ifade ederek, “Neticede beklenti durgunluğu diyebileceğim bir durgunluk yaşandı. ardından “Showroom trafiği epey arttı” şeklinde konuştu.
BEKLENTİ DURGUNLLUK GETİRDİ: İkinci el pazarında matrah güncellemesi sonrası fiyatlar düşer beklentisi ile satışlarda birkaç gün durgunluk yaşanmasına neden olduğu görüldü. İkinci el piyasasında satışların, beklenti kaynaklı kısa durgunluğun arkasından eski haline gelme şeklinde yeniden normalleştiğinde herkes hemfikir.
Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü Emre Ayyıldız:
“Sıfır araçlardaki matrah güncellemesi tüm araçları kapsayan bir düzenlemeden ziyade belirli aralıktaki araçları desteklemek için yapılmış bir değişiklikti. Özellikle, yüzde 50 ve yüzde 80 ÖTV dilimlerinde arada sıkışmış birkaç modeli doğrudan etkiledi.
Diğer modellerin sıfır fiyatında pek etkisi olmadı.
İkinci el açısından bakarsak da düzenleme ilk açıklandığında tüm araç modellerine indirim gelmiş şeklinde yanlış bir algı oluştu bu da sıfır yada ikinci el araç almak isteyenleri bir kaç model dışında gerçekleşmesi zor olan bir indirim beklentisine soktu.
Bu da özellikle ikinci elde talebi ilk bir kaç gün durdurdu.
Ancak ikinci el sektöründe geçen seneye göre pazar zayıf seyrine devam ediyor” dedi.
VavaCars Pazarlama Direktörü Alper Kararer:
“Şu anda teorik olarak sınırlı sayıda marka ve modelde indirim varmış gibi görünse de pratikte oluşacak talebi karşılayacak kadar araç olmadığı için zaten müşterilerin talebi yeni araçlarla karşılanamayacak. Bu da ikinci ele yönelik talebin devam etmesini sağlayacak. İkinci elde bir fiyat düşüşü öngörülmese de VavaCars olarak müşteri beklentilerine cevap vermek adına araç satış fiyatlarımızda düşüşe gittik, kampanyalı satışa sunduğumuz modeller ve markalarla ÖTV indirimi sürecinde müşteri beklentisini bırakmadık.” şeklinde değerlendirmesiyle dikkat çekti.