Küresel ekonomideki yavaşlamaya bağlı olarak navlunda sert düşüş sürerken, operatörler, yeni yıl öncesinde fiyat seviyesini korumak için rekor sayıda sefer iptaline gitmeye başladığı belirtildi. Gerçekleştirilen İptallerle birlikte kaygılar gelecek yılı da kapsıyor…
KÜRESEL ekonomideki yavaşlamaya bağlı olarak navlunda sert düşüş sürerken, operatörler, mevcut navlun seviyesini korumak için rekor sayıda sefer iptaline gidiyor. Navlun izleme platformu Project44’e göre, Aralık Ayı ilk iki haftasında, Transatlantik ve Transpasifik’te ortalama sefer iptali seviyesinin yüzde 46’ya yükseleceği, Asya’dan Avrupa’ya ticarette bu oranın yüzde 33 olacağı öngörülüyor.
Danimarkalı analist Sea-Intelligence’a göre; en fazla sefer iptali, Transpasifik’te yaşandı. Konteyner operatörleri, taşıma hacimleri açısından büyük hayal kırıklığı yaşadıkları Noel öncesi navlundaki düşüşü önlemek için rekor sayıda sefer iptaline hazırlanıyor. Dünya’nın en büyük iki konteyner denizcilik devi MSC ve Maersk’ün yanı sıra bir diğer büyük oyuncu Zim de sefer iptallerini gündeme aldı. Söz konusu armatörlük şirketlerinin Noel öncesi dönemde Transatlantik seferlerinin üçte iki sini, Transpasifik seferlerinin ise yarısından fazlasını iptal edeceği açıklandı. Project44’ün verilerine göre, bu da Avrupa’dan Asya’ya olan ticaret hattının yüzde 38’ine karşılık geliyor. Project44 Başkan Yardımcısı Josh Brazil, “Küresel tedarik zincirinin normalleşmesi- ne tanık oluyoruz. Piyasa tekrar nakliyecinin avantajına dönerken, konteyner operatörleri için kartlar yeni- den karılıyor” dedi. Olağan dönemde, Noel öncesi Kas- ım ve Aralık, deniz taşımacılığında en yoğun aylar. Küresel ekonomide yaşanan yavaşlama nedeniyle bu yıl sezon çok zayıf geçiyor. Özellikle, Asya’dan Avrupa’ya olan taşımacılıkta büyük kayıp yaşanıyor. Bu da pandemi dönemin de elde ettikleri tarihi karlılıkları, filo yatırımlarına harcayan konteyner operatörlerinde büyük hayal kırıklığı yarattı.
Konteyner krizinin gündeme geldiği pandemide tarihi rekorlar kırarak 15 bin dolar seviyelerine çıkan Uzakdoğu-Avrupa navlunu, Rusya-Ukrayna savaşının küresel ekonomide yarattığı etkilere bağlı, düşüşe geçmişti. Özellikle, küresel resesyon çanların çaldığı son haftalar düşüş hızlandı. Drewry Dünya Konteyner Endeksi ’ne göre, 18 Kasım 21 tarihinde 40’lık konteyner navlunu 9 bin dolar seviye 19 Kasım da 2 bin 500 dolara geriledi. Drewry endeksi, özellikle 15 Eylül’den sonra navlun düşüşün hızlandığı gösterdi. 15 Eylül’de 4.900 olan 40’lık konteyner navlun, 17 Kasım’da 2.500’e geriledi. Freightos Baltic Index’e göre, Asya’dan ABD’nin Batı Kıyısı hatta 40’lık konteyner navlunu geçen yıla göre yüzde 80 düşük gerçekleşip TEU başına 2.676 dolar oldu. Asya’dan ABD Doğu Kıyısı navlun, 40’lık konteyner için 5.411 dolar, Asya’dan Kuzey Avrupa’ya da konteyner başına 4.204 dolar oldu.
Navlundaki bu sert düşüş, dünyanın önde gelen hat operatörlerinin önümüzdeki haftalarda kapasiteyi sınırlamak için daha fazla sefer iptali açıklamasıyla sonuçlandı. AP-Moller Maersk, Mediterranean Shipping Company (MSC) ve Zim, Vietnam ile USEC arasındaki bir servisini geçici olarak askıya alacağını duyurdu. Bu servisin tamamı Zim tarafından sağlanan 5.100 TEU’dan 6.650 TEU’ya kadar olan 10 gemiyle 10 haftada gerçekleşiyordu. Maersk ile birlikte bu servise ortak yükleme yapan MSC, ring seferin Asya-USEC hattındaki yavaşlayan talebe uygun olarak kapasiteyi ayarlamak için kapatıldığını söyledi. 2M (Maersk- MSC) ortakları ayrıca, Asya- ’dan Kuzey Avrupa’ya ticarette ek boş seferler açıkladı. İki taşıyıcı 16.652 TEU- ’luk MSC Londra ve 17.800 TEU’luk Edith Maersk’in ay sonunda seferlerini iptal edecek. MSC yetkilileri, bu adımın kapasiteyi Asya’dan Avrupa’ya ticarette yavaşlayan talep doğrultusunda ayarlamak için gerekli olduğunu vurguladı.