Özel Halk Otobüsçüleri, esnaf kültürünün örnek olacak önceliğiyle depremzedelere destek yapması sürdürerek, sorunlar yaşamasına rağmen verdiği mesajda dayanışmanın önemine dikkat çekiyor…
HABER MERKEZİ-Deprem felaketiyle pandemi sürecinde toplu taşımanın mutlaka yeniden elden geçirilme gereğini ortaya koydu. Özel Halk Otobüsleri ülkemizdeki ulaşım sorunlarının ülke gereklerine uyarlı ele alınmaması ve yasal düzenlemeyle yenilenmemesinden kaynaklı yaşadığı sorunların çözümünü isterken, daima esnaf olarak ülke önceliklerini öne aldığını ortaya koyarak deprem felaketinde desteği ilk veren olarak tavrını ortaya koydu. Bir asırlık deneyimiyle yurt genelinde hizmet veren özel halk otobüsçüleri, pandemi kısıtı ardından gelen deprem felaketinde 11 kenti kapsayan yıkımda bölgesel kayıpları ve vatandaşların kayıplarına karşı ilk reaksiyonunu doğrudan destek verme şeklinde göstererek SYK niteliği ile evrensel yeni anlayışa uyarlılığını ortaya koydu.Özel Halk Otobüsçüleri, felaketin boyutları ortaya çıkmaya başladığında örgütlü yapılarıyla ve kentiçi ve kentler arası yolcu taşımacıları ve diğer taşımacı esnafla eşgüdüm halinde nakliye hizmetine varan etkinliği ile göz doldurdu.
NEDEN ÖHO?
Alaplı Özel Halk Otobüsü Başkanı Sedat Aydın, ülkede ulaşım hizmetlerine bakışın artık değişmesi gerektiğine dikkat çekerek, bir kere özel halk otobüs işletmeciliği kavramına esnaf farklılığı ve etkinliği ile birlikte bakmak gerektiğine dikkat çekerek şunları söyledi:
“Kamu özel iş birliğine dayalı yapılanmada şekillenen gelişmede dünya entegre yapılı daha radikal dönüşümlere yönelirken, biz esnafın tetikleyici vasfıyla toplu taşımacı kimliğini bize özgü birleştirmeliyiz. Gelişmeleri doğru düzenlememiz şart.
Yani, işletmeciliğin kurumsal yapılanmayla taçlanma zamanı geldi. Dün esnaf sayılan bizler artık kurumsal gelişime entegre işletmeci kimliğiyle matematiğine uygun düzenlemeyle çalışmamız gerek. Bu da gelir gider dengelemesiyle işletmeciliğin hesabı finansman destekli kamu işini görme olarak tanımlanmasını gerektirir.
Deprem öncesinde pandemi kısıtları bizi eritti. Pandemi sonrasında toparlanmalarda devlet finansal çözüme belediye ile sınırlı bakarken, 11 ilde meydana gelen deprem de kayıplarımız ve bunun ülkeye yansıması, bizi STK olarak destekten alıkoymadı.
Bu özelliğimiz görülseydi. Devleti yönetenler meseleye sözüm üretirdi. Eğer yasal düzenlemeyle ya da devlet destekli finansman yeterliliğine sahip olsaydık. Bugün bambaşka destek sunan esnaf kimliğimizle daha az zarar görürdük. Bu gibi afetlerde anında müdahil olan ek görevleri olabilecek sektör mensubu bile olabilirdik. Özel halk otobüsçülerine devlet, “kamu özel iş birliği aktörleri olarak sahip çıkmalı” diye konuştu.
TÜRKİYE TEK YÜREK:
Sayısal çokluğuyla ülke genelinde destekler İstanbul, anında 3040 araç başına topladığı meblağı yollayarak başı çekti. Ayrıca iaşe yardımları barınma gibi her hareketlenmede yerini alarak yerel yönetim ve kamu otoritelerle eşgüdümlü hareket etti. Esnaf Odası, 5 şirket ve 3 kooperatif ile öne çıktı.
Ankara aynı duyarlılıkla davrandı. Manisa Özel Halk Otobüsü esnafı belediye ile koordineli desteği ile 2 Tır su ihtiyacını giderirken 168 araçtan yaptığı kesinti ile nakdi destek yanında aynı ve gıda yardımı yaptı.
Alaplı beldesi araç başı nakdi yardım yaparak destekten geri kalmadı.
Aynı şekilde Bandırma ulaşım da yardım kervanına katıldı.
Başkan Ayhan Soylu konuk depremzedelere ulaşım desteği verdiklerini dile getirdi.
Burdur Özel Halk Otobüsçüleri,
2 konteyner yollayarak barınma desteği, iş makinaları ve kullanıcı operatör göndererek arama kurtarmada aktif rol aldı. Maddi yardımlar yaptı. Erzincan Özel Halk Otobüsçüleri ve muhtelif esnaf odaları ile Şoförler odası olarak nakdi yardımla destek kervanında elbette bu hizmetin dışında kalmayarak, yerlerini aldılar.
Isparta Özel Halk Otobüsçüleri toplam araçlarının bir günlük bütün hasılatlarını depremzedelere göndereceklerini açıklayarak, deprem bölgesinde ikameti olan Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencileri aylık ulaşımlarını ücretsiz karşıladı.
Tokat Özel Halk Otobüsçüleri de yardımla öne çıktı.
Başkan Şükrü Süer, ilk aşamada 134 Bin nakdi yardım devamında Tokat’ta yaşayan 14 Bin depremzedeye ücretsiz ulaşım hizmet desteği vermeyi üstlenerek belediye ile müşterek barınma iaşe gibi yardımlarda yer aldı. Yukarda saydıklarımız, sadece bize ricalarımızı kırmayarak iletenlerin desteği. daha isimlerini zikretme gereği duymayan esnafımız var.
bunlar, kendi yokluklarını “hiç” olma yolunda bir damla sayarak, felaketzedelerin yanında olmayı bilinsin istemeyen yardımı görev sayan esnafımız var. Dolayısıyla belirtilmeyen yansıtılmayan, yansıtılması düşünülmeyen destekler var.
YARDIM İÇLERİNE İŞLEYEN GEÇMİŞİN ÖNCELİĞİ,
ESNAF OLMANIN VERECEKSİN DÜSTÜRÜYLA EL VERME GÖNÜL ALMA SAHİP ÇIKMA ÖNCELİĞİ VAR.
ESNAF OLMANIN ÜZERİNE YÜKLENEN İNSANLIK GÖREVİ KABUL ETTİĞİ HİZMETLE RAHATLAMA İSTEĞİ…
Yakından izlediğimiz Özel Halk Otobüsü esnafı, devletin aslı görevi kentiçi toplu taşıma hizmetini yardımcı unsur olarak verirken, benimsediği kamu görevini ücreti mukabil vermesi gerektiğini geri plana iterek, kamu yetkilisi yaklaşımıyla toplu taşımada belediye çalışanı statüsüne dahi boyun eğmesi, esnaf olarak lonca kültüründen gelen bir özelliktir. Bu açıdan değişen ve giderek ileri teknolojiye dayalı sürdürülebilir ama teknolojinin belirleyici alanında bir yapılanma kurulurken, ülkemizin de gidişata uyarlı kendi özelliğine dayalı sistem üretmesi gerekiyor. Bu açıdan depreme yaklaşım toplu taşıma ve her türlü gereklilikler tümden gelimli bakışla entegre yapılanmalarla ele alınmalı. Bugün görebildiğimiz kadarıyla TÖHOB bu noktaya cevap verebilecek özellikleri barındıran, esnafın yer aldığı ülkeye gerekli bir dernektir. Bu yapıya dayalı yasal çerçeve bu nedenle toplu taşımada deneyiminin değerlendirilmesi zaruret halidir.