Teknoloji tabanlı özel otobüs operatörü Chalo, Hindistan’daki 50 şehir için 15 bin araçla seyahat planlama, canlı otobüs takibi, dijital bilet gibi hizmetleriyle örnek…
İŞLETMECİLİK açısından bizdeki ÖHO işletmeci esnafın durumu göz önüne alındığında, dış kaynaklı Özel Otobüs işletmelerinin haberlerinde farklı bir yöne kayış, şartlarında daha da ilerlediğini görüyoruz. Dünya genelinde, toplu taşıma sektöründe değişime ayak uyduran ülkeler çağa uygun değişirken, biz ne yazık ki, küçük dokunuşlar bile yapamadan sadece şikâyet etmekle yetiniyoruz. Henüz kurumsallaşmamanın getirdiği sorunlarla boğuşan Türkiye’deki ÖHO şirketleri, geleceği kolay ön göremediği için ekonomik krizin de etkisi ile dibe vurmuş durumda. Oysa, dünyanın birçok ülkesinde toplu taşımada kullanılan Özel Otobüs işletmeleri ciddi yatırımlarla kendilerini geliştirmeye devam ediyor. Ulaşım teknolojisi alanında çalışan Chalo, 45 milyon dolar yatırım aldı. D Serisi yatırım turu, Avataar Ventures tarafından yönetildi. Hindistan merkezli şirketin yatırım turuna Lightrock India, WaterBridge Ventures ve melek yatırımcı Amit Singhal katıldı. Yeni yatırım, şirketin uluslararası pazarlara açılması için kullanılacak. Şirketin bugüne kadar aldığı toplam yatırım miktarı, D Seri ile birlikte 119 milyon dolara çıktı. Chalo, 2014’de Ashish Kumar Jindal, Dhruv Chopra, Mohit Dubey, Nikhil Aggarwal, Priya Singh, Srinivas Kodali and Vinayak Bhavnanimohit Dubey tarafından faaliyete geçti. Amazon destekli ofis servisi Shuttl’ı satın alan Chalo, teknoloji tabanlı özel otobüs operatörü olarak konumlanıyor. Hindistan’daki 50 şehir için 15 bin araçla seyahat planlama, canlı otobüs takibi, dijital bilet gibi hizmetleri, kullanıcıların otobüsün tam ne zaman geleceğini gösteriyor.
. Girişim, Vogo markası aracılığıyla e-bisiklet tarafında da faaliyet gösteriyor. Hindistan’da günlük ulaşımın yüzde 48’i otobüsle yapılıyor. Ülke içinde her 10 bin kişiye sadece üç otobüs düşüyor. Buna rağmen Hindistan’daki pazar 20 milyar dolarlık. Bu yüzden Chalo talebin yüksek olduğu ancak düşük arza sahip olan otobüs pazarında önemli bir yere konumlanıyor.
Bu ara Hindistan dünyanın en kirli 10 şehrinden 7’sine sahip. Colorado merkezli Rocky Mountain Enstitüsü Aayog ve Basalt araştırması ülkenin 2030’da temiz enerji araçları kullanıp karayolu yolcu taşımacılığı yüzde 64’ü, araba seyahatinden kaynaklı karbondioksit emisyonların yüzde 37 azaltabileceğini ortaya koydu.