Müşteriler taksiciden, taksici uygulama komisyonundan şikayetçi. Taksi şoförleri, taksi uygulamaların komisyon adı altında haksız kazanç sağladıkları yönünde şikayet ediyor. Esnaf, herkesin kolaya kaçarak sadece taksiciye yüklenmenin adaletli olmadığını söylerken “dinleyen yok. Hiç bir zaman da olmadı” diye yakınıyor…
İSTANBUL-İstanbul’daki her dört taksiciden üçü BiTaksi kullanıyor, Uber’in ise Türkiye genelinde 33 binden fazla sürücü kullanıcısı var. Taksi şoförleri, Bitaksi ve Uber’in komisyonlarının yolculuk başına yüzde 7’den yüzde 11’e çıktığını belirtiyor. Türkiye’nin 15 kentinde hizmet veren BiTaksi verilerine göre, uygulama 2022 yılında 200 milyondan fazla defa kullanıldı ve yolculukların üçte biri online yani kredi kartıyla ödendi. Bitaksi ve Uber gibi uygulamaları kullanarak yolcu bulan taksiciler ise, son dönemde sürekli artan komisyonlardan şikayetçi. Çareyi, uygulama aracılığıyla yolcuyu bulduktan sonra, yolculuğu başlamadan bitirme ya da nakit veya araca ait pos cihazıyla ödeme almakta bulan taksiciler, komisyonların makul fiyatlara düşürülmesini istiyor. İstanbul’da 200 liralık mesafede neydeyse 22 lirayı uygulamaya verdiklerini belirten taksi şoförleri normal şartlarda daha çok çağrı alabilmek için uygulamaların şoför paketlerine de para ödediklerini söylüyor. Komisyondan şikâyetçi taksiciler, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin uygulaması itaksi’nin müşterilerce çok tercih edilmediğini de iddia etti.

Öte yandan, İstanbul Taksiciler Esnaf Odası (İTEO)’nın taksi çağırma ve mobil ödeme uygulaması Taksi-M hayata geçirildi. İTEO Başkanı Eyüp Aksu, uygulamada alınabilecek en düşük komisyonu aldıklarını söyledi. Geçen hafta tanıtılan ‘TAKSİM’ uygulamasını ilk bir saatte yaklaşık 10 bin taksi şoförü ile 6 bin yolcunun cep telefonuna indirdiği belirtilirken, taksi şoförleri; “Kim bu tip uygulamalarda düşük komisyon uygularsa onu tercih edeceğiz. Ama yolcu da onu tercih etmesi gerekiyor” diyor. Bir başka araç çağırma uygulaması inDrive da Kasım 2023 tarihine kadar sürücülerden hizmet bedeli almayacağını duyurup pazara girince ortalık daha da karıştığı belirtiliyor. Müşteri, taksici hizmetinden memnun kalmazken, taksici komisyondan yakınıyor. Duruma bakılırsa herkes dertli. “Sistem adaletli çalıştırılmalı” diyenlerin sayısı giderek artıyor.