Direksiyondayken “Of yine mi kırmızı!” dediği, birkaç yeşili yakalayınca gömü bulmuş gibi sevindiği kolaylık geliyor!
ABD merkezli analiz şirketi Inrix’in araç ve akıllı telefon verilerini derleyerek ulaştığı sonuçlara göre, örneğin Seattle şehrinde bir sürücü kırmızıda her durduğunda ışık yeşile dönene kadar ortalama 20 saniye bekliyor. Bu beklemeler hem sürücülerin sinirini bozuyor hem de şehrin havasına her gün en az 1000 ton karbondioksit salınmasına neden oluyor. Google mühendislerinin geliştirdiği yeni bir yapay zekâ yazılımı, kırmızı ışıkların hem çevreye hem de sürücülerin mental sağlığına verdiği zararları azaltmayı hedefliyor.
Dört kıtadan 10’dan fazla şehirde (Abu Dabi, Bali, Bangalore, Budapeşte, Hayfa, Hamburg, Haydarabad, Cakarta, Kalküta, Manchester, Rio de Janeiro ve Seattle) hayata geçirilen uygulamayla, Google Haritalar’dan toplanan sürüş verileri kullanılarak, trafik işaretlerinin optimizasyonu amaçlanıyor. Bu da otomatik olarak ışıkta duran araçların karbon emisyonunun azaltılması anlamına geliyor. Yapay zekâ algoritmaları aracılığıyla Haritalar kullanıcılarının verilerinin analiz edildiği proje doğrultusunda şimdiden 70 yoğun kavşakta zamanlama değişikliklerine gidildi. Google’ın yaptığı öncesi/sonrası analizlerinde, ayda 30 milyon aracı etkileyen yapay zekâ destekli zamanlama ayarları sayesinde geçen yıl ve bu yıl duraklamalarda yüzde 30, karbon emisyonunda ise yüzde 10 azalma sağlandı.
Google’ın Ekim ayında açıkladığı bu sonuçlar, veriyi ve yapay zekâyı kullanarak, çevresel sürdürülebilirliği artırma girişimlerinin bir parçası. Bunun yanı sıra pek çok ülkede Haritalar’a eklenen yakıt verimliliği özelliği sayesinde sürücüler trafiğin ve yokuşun daha az olduğu rotalara yönlendiriliyor. Birçok Avrupa ülkesinde de uçuşların iklim üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak için hava trafik kontrolörlerine farklı uçuş rotaları sunuluyor. Google’ın uçuş tarifelerinin ya da yemek tariflerinin yanına karbon emisyonu hesabı eklemesi, havayollarının ve sığır yetiştiricilerinin tepkisini çekmişti. Bu kesimler Google’ı yanlış hesap yapmakla ve bu sektörler hakkında yanlış algılar oluşturmakla suçlamıştı. Google’ın Yeşil Işık Projesi şu ana kadar olumlu tepkiler alsa da projenin kapsamı genişledikçe eleştirel sesler de yükselebilir. Texas A&M Üniversitesi’nde trafik işaretlerinin optimizasyonunda yapay zekânın rolü üzerine çalışmalar yürüten Dr. Guni Sharon, “Gerçek dünyada etkileri olabilecek değerli bir amaç” derken daha kapsamlı yapay zekâ algoritmaları ve sensorlar kullanılarak, trafik ışıklarının anlık trafiğe uyum sağlar hale getirilmesinin daha etkili olacağını söylüyor. Sharon, Google’ın projesinin var olan altyapı üzerinden daha az riskli ve daha kolay çözümler sunduğunu da belirtiyor.
Daha akıllı çalışan trafik ışıkları, uzun zamandır sürücülerin rüyalarını süslüyor. Google’ın girişiminin dünyanın dört bir yanındaki şehirler tarafından benimsenmesinin altında ise ücretsiz ve göreceli olarak basit olması yatıyor. Dahası Google Haritalar’ın dünyadaki en popüler navigasyon uygulaması olduğunu da düşünürsek, Yeşil Işık Projesi, çok büyük bir veri seti temelinin üzerinde oturuyor. Google’ın iklimle ilgili yapay zeka ürününün yöneticisi Juliet Rothenberg, Yeşil Işık Projesi fikrinin, 2 yıl önce şirketin araştırmacılarından birinin eşi tarafından bir akşam yemeği esnasında ortaya atıldığını söyledi. Rothenberg, “Üzerinde çalışabileceğimiz onlarca fikri değerlendirirken bu sürekli üste çıktı. Bunu şehirler için basit bir uygulamaya dönüştürmenin bir yolu vardı” diyor. Inrix’in taşımacılık analizlerinden sorumlu sözcüsü Mark Burfeind, Google’ın verilerinin ABD’deki tahmini 300 bin trafik ışığından 250 binini kapsadığını ve aşağı yukarı 25 devlet kurumuna destek verdiğini belirtirken, öte yandan Inrix’in verileri de bu çabanın çevreye olan faydalarını teyit ediyor.