OİB; otomotivde yeni nesil alanlara yatırım olmaması halinde yerlilik oranının hızla düşebileceği uyarısı yaptı
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Baran Çelik, dünyadaki dönüşümün güçlü bir parçası olmas hedefiyle yol alan yaklaşık 50 bini mühendis olmak üzere 550 bin kişiye istihdam sağlayan otomotiv endüstrisi, ihracattaki liderliğini de perçinlediğini vurgulayarak dünyada yaşanan dönüşümün parçası olması gerektiğini dile getirdiği açıklamasında “Yılın 11 aylık döneminde yüzde 14 artışla yaklaşık 32 milyar dolara ulaşan sektör, yılı lider kapatmaya hazırlanıyor” bilgisini verdi. Sektör 2023’ü çip arzı sorunun çözülmesi ve ertelenen taleplerin gelmesiyle 34 milyar dolarlık hedefin üzerine çıkarak 35 milyar dolardan tamamlayacak. Otomotiv endüstrisi, gelecek yıllarda istikrarı yakalamak için gündemin ilk sırasında yıkıcı teknolojilere dikkat çeken Çelik, dünyadaki dönüşümün güçlü bir parçası olması gerektiğini vurguladı. Dünya otomotiv endüstrisinde ‘yıkıcı teknolojiler’ olarak tanımlanan mobilite döneminde değişimin hızla devam ettiğini söyleyerek, elektrikli araçların da bu dönüşümün en güçlü parçalarından olduğuna dikkat çekti. Türkiye’de elektrikli araçların pazar payının yüzde 2-3 seviyesinden bu yıl hızla yüzde 6-7 seviyelerine ulaştığını aktaran Çelik,
“Bunu birkaç yıl içerisinde AB ortalaması olan yüzde 15’lere taşıyabiliriz. Bu oran yüzde 20 olursa ithalat dengemiz de bozulur. Bu nedenle dengeyi iyi korumalı, dönüşüme adapte olmalı ve yerliliği artırmalıyız. Gerek Ford Otosan ve Togg’un, gerekse otobüs üretiminde yoğunlaşan elektrikli araç yatırımları, tedarik sanayicilerimizi de bu dönüşümün güçlü bir parçası yapacaktır” dedi
. Sektörün sıfır karbon hedefleriyle uyumlu olarak elektrikli araçların yanında otonom ve paylaşımlı araç teknolojilerinin de giderek yaygınlaştığına dikkat çeken Çelik
“Firmalarımız AB tarafından giderek katılaşan emisyon standartlarını yakalamak zorunda. Gerekli adımları atılmazsa AB ülkeleri ihracatında karbon vergisi ile karşı karşıya kalabiliriz” dedi. Üretimde yerlilik oranının binek araçlarda yüzde 70, ticari araçlarda yüzde 80’i bulduğunu söyledi. Çelik, “Yeni nesil elektrikli araçlarda batarya, elektronik ve yazılım katma değerin büyük bölümünü oluşturuyor. Bu alanlara yatırım yapmazsak yerlilik oranlarımız hızla düşebilir. Seviyeyi korumak ve artırmak için stratejilerimizi Avrupa Yeşil Mutabakatı düzenine uyumlu olarak yenilemeli, yol haritamızı oluşturarak, karbon vergisine karşı hazırlıklarımızı da hızla tamamlamalıyız. AB tarafından giderek katılaşan emisyon standartlarını yakalamalıyız.” 2024’ün zorluklarının 2023’ten farklı olacağı görüşünü paylaşan Çelik, ihracatta büyümenin 2023 gibi olmayacağını, iç pazarda düşüş beklediğini belirterek, “Araç satışının 1 milyon bandına gerileyeceğini tahmin ediyoruz. İhracatımızın yüzde 77’sini oluşturan Avrupa pazarı 2019 yılının gerisinde. Yine de Avrupa’yı öncelikli tutuyoruz. Enflasyonist ortam nedeniyle üretim maliyetlerimiz daha fazla yükselse de verimlilik olarak iyiyiz. Her şeye rağmen 2024’de liderliğimizi sürdürmek istiyoruz.” dedi.