Çin’in elektrikli araçların talebi ve üretimindeki başarısı küresel ölçekte ülkeleri tedirgin ediyor. AB de bu konuda çözüm üretmek için her türlü tedbiri almaya çalışıyor…
Brexit (İngiltere’nin Avrupa Birliğinden ayrılması) sonrası kararlar bütününün bir parçası olarak hazırlanan Avrupa ve İngiltere arasındaki ticaret anlaşmasında, 1 Ocak 2024’ten itibaren elektrikli araçlara ithalat vergisi getirilmesine karar verilmişti. Bu ayın başında ertelenmesi gündeme gelen karar, AB Konseyi’ne taşınmıştı. Konsey tarafından yapılan açıklamada vergi yasası, resmî olarak 2026 yılına ertelendi. Avrupa Birliği, İngiltere ile Avrupa arasında taşınan elektrikli araçlara, değerlerinin %45’ten azı o bölgeden geliyorsa %10 vergi uygulamayı planlamıştı. Bu kararın temel hedefi ise Avrupa’daki pil üretim ağını genişletmek. Otomobil üreticileri ise yerel pil tedariğinin yetersiz olması sebebiyle bu kararın ertelenmesini istemişti. Bu durumda hâli hazırda avantajlı olan dışarıdaki üreticilerin öne geçeceği ve piyasadaki rekabeti azaltacağı söylendi. Elektrikli otomobillerin kilit noktası bataryadan geçiyor. Araçların maddi değerinin %30 ile %40 kadarını oluşturan bataryaların büyük kısmı ise Çin’de üretiliyor.

Avrupa’daki üreticilerin 2027 yılından itibaren yeterli seviyeye geleceği düşünülüyor. Bu süreçte batarya üretimine yapılacak olan yatırımlar ekonomik olarak da dışa bağlılığı azaltacak. Konsey tarafından yapılan açıklamaya göre bunun için 3 milyar Euro bütçe ayrılacak. Ayrıca gündemde olan diğer bir konu, Avrupa’da satılan Çinli otomobillere ek vergi getirilmesi. Fiyatlarının cazibesiyle piyasayı domine etmeye başlayan Çinli üreticilerden bazıları, Avrupa’da fabrika açmayı da planlıyor.