Kullanıcı beklentileri doğrultusunda tasarladığı ve ürettiği araçlar ile kesintisiz süren satış ve satış sonrası hizmetleri ile faaliyet gösteren Otokar, segmentinin en çok tercih edilen markası. Otokar, bu başarısını 13. defa arka arkaya Türkiye’nin lider otobüs üretici olma ile farkını ortaya koydu.
KOÇ GRUBU şirketlerinden Otokar, bir kez daha kent içi toplu taşıma, personel ve turizm taşımacılığının gözde markası oldu. Covid-19 pandemisinin getirdiği zorluklara rağmen Otokar, liderliğini korudu, 2021 yılı olmak üzere 13. defa arka arkaya pazar lideri olarak tamamladı. Türkiye’nin öncü otomotiv sanayi şirketi Otokar, otobüs sektöründeki liderliğini yeniledi. 7 metreden 21 metreye dek farklı uzunluktaki otobüsleri ile Türkiye’nin en geniş ürün gamına sahip olan Otokar, 2021 yılını İç Pazar Satış ve Pazarlamadan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı H. Basri Akgül ve Otokar yöneticilerinin katılımıyla düzenlenen çevrimiçi toplantıda paylaştı.
TÜRKİYE’DE
OTOBÜS ÜRETİMİNDE
ÖNEMLİ GELİŞMELERİN ÖNCÜSÜ OTOKAR:
59 yıllık sektör tecrübesi ile ürettiği araçların yanı sıra
Ar-Ge, dijital dönüşüm, alternatif yakıtlı araçlar ve sürdürülebilirlik çalışmalarıyla birçok ilke imza atan Otokar; 13. defa
Türkiye’nin arka arkaya en çok tercih edilen tek otobüs markası olma unvanı ile taçlanırken, aralıksız Ar-Ge çalışmalarına devam ederek başarısını dış pazarlarda da sürdürdü. Yarım asrı aşan deneyimleriyle edindiği tecrübeler ve Türk mühendislerinin yetenekleriyle geleceğin yeni yapılanmasına en uygun üretimleriyle haklı bir sonuca ulaştı.
GELECEĞE YATIRIM:
Etkisi süren Covid-19 sürecine rağmen; her ahval ve şerait içerisinde çalışmaktan ve daima ileriye bakmaktan kaçınmayan Otokar, her zaman önemsediği ve öncelik verdiği kullanıcı beklentileri doğrultusunda tasarlayıp ürettiği araçlarıyla, kesintisiz devam eden satış ve satış sonrası hizmetleri ile faaliyet gösterdiği segmentlerin toplamında 13. kez Türkiye’nin tercih edilen otobüs markası oldu.
Genel Müdür Yardımcısı Basri Akgül: Otokar’ın başarısında birlikte çalışmanın evrensel gelişmelerle ülke gereklerini de ihtiyaçları analizin yeri olduğuna dikkat çekerek: “Türkiye ve dünyanın dört bir yanında büyük beğeni toplayan ürün gamımızı gelecek ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirmeye devam ettik, öncü olduğumuz alanlara yenilerini ekledik. Pandemiye rağmen hem iç, hem de dış pazarda araçlarımızı tanıtmaya, yetkinliklerimizi paylaşmaya, müşterilerimizin yanında yer almayı sürdürdük” dedi. Geçen yıl Türkiye otobüs pazarının adetsel bazda yüzde 8’e yakın büyüdüğünü belirten Basri Akgül, “2021 yılında şehirler arası otobüs pazarındaki daralmaya rağmen Türkiye’deki toplam otobüs satışları yüzde 8 oranında artış gösterdi. Geniş ürün gamımız, satış sonrası hizmetlerimiz, araçlarımızın yüksek ikinci el değeri ve markamıza duyulan güven ile bir kez daha sektörün ilk tercihi olduk. Faaliyet gösterdiğimiz segmentlerin toplamında pazar payımızı 2020’ye kıyasla dört puan artırdık. Türkiye’de satılan yaklaşık her iki otobüsten biri Otokar markalı oldu. Tüm mesai arkadaşlarımıza, iş ortaklarımıza, Otokar’ı tercih eden ve 13. defa lider olmamızı sağlayan müşterilerimize teşekkür ederiz” dedi.
2 ARAÇTAN 1’İ OTOKAR:
Haziran ayında başlayan normalleşme süreciyle birlikte turizm ve servis taşımacılığı segmentinde satışların önemli ölçüde arttığını gözlemlendi.
Otokar küçük ve orta boy otobüslerin bu noktada giderek pazarda ön plana çıktığını belirten Basri Akgül, değerlendirmesinde “Geçen yıla kıyasla yaklaşık yüzde 5 büyüyen küçük ve orta boy otobüs pazarında ilk tercih yine Otokar oldu.
700’e yakın otobüs satışı gerçekleştirdiğimiz bu segmentte satılan her iki araçtan yaklaşık 1’i Otokar markasını taşıdı. Sultan Comfort ve Sultan Mega pazarın en çok tercih edilen araçları oldu” dedi.
Toplantıda pandemiyle birlikte toplu ulaşım tercihlerinde önemli bir dönüşüm yaşandığını belirten Basri Akgül şöyle konuştu: “Pandemi nedeniyle toplu taşıma araçlarında kapasitelerinin artırılması ihtiyacı doğdu. Belediyeler gerek pandemi ihtiyaçlarını karşılamak, gerekse filolarını yenilemek amacıyla geçen yıl önemli alımlar yaptı. Pazar geçen yıla kıyasla yüzde 75’e yakın büyüdü. Türkiye’nin dört bir yanında ve dünyanın en büyük metropollerinde hizmet veren araçlarımızdan edindiğimiz tecrübe ışığında ürettiğimiz araçlarımız en çok tercih edilenler listesin- de yer aldı. 2021’de satılan her 2 beledi- ye otobüsünden 1’i Otokar KENT oldu. Pazardaki payını en çok artıran firma Otokar oldu.
İstanbul, Ankara ve İzmir’de kazandığımız ihalelerle Türkiye’nin en büyük üç şehrinin otobüs tedarikçisi olduk. Önceki yıl aldığımız İzmir ESHOT siparişlerinin tamamını 2021 yılı içinde teslim ettik. Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO’nun otobüs teslimatlarını 2021 yılı bitmeden gerçekleştirdik. İstanbul Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki İETT ile 100 adetlik metrobüs ihalesinin kazanandık. İstanbul’a özel olarak tasarladığımız metrobüs teslimatlarımızı yıl için- de partiler halinde gerçekleştireceğiz.”
ATLAS SATIŞLARI DA KATLANDI:
Farklı iş kollarındaki işletmelerin iş yükünü hafifleten 8.5 tonluk Otokar Atlas’ın önceki yıl yenilenen tasarımı ve özelliklerinin pazarın beğenisini kazandığını belirten Basri Akgül;
“Faaliyet gösterdiğimiz 8.5 tonluk kamyon pazarı 2020’ye oranla yüzde 50’ye yakın büyüdü.
Taşımacılık pazarındaki talep artışında Atlas kamyonumuz yüksek torku ve güçlü motoru, üstün özellikleriyle ön plana çıktı.
Bu alanda da pazarın üzerinde bir büyüme gerçekleştirdik.
Atlas’ın satışları 2020’ye kıyasla yüzde 64 arttı, filoların öncelikli tercihi oldu” dedi.
GLOBALLEŞME ATILIMI:
Ülkemizde ve 50’yi aşkın ülkede her gün milyonlarca yolcuya konforlu ve güvenli toplu ulaşım imkanı sunan Otokar’ın, 2021 yılında da Türkiye otomotiv ihracatına önemli katkı sağladığını belirten Basri Akgül, “İtalya’dan Almanya’ya, İspanya’dan Fransa’ya hedef pazarımız olan Avrupa’da büyümemizi sürdürdük. Türkiye’de tasarlanan ve üretilen otobüslerimizin dünyanın dört bir yanında, metropollerde kullanılmasından büyük gurur duyuyoruz. Slovakya’nın Bratislava şehrinden aldığımız 40 adetlik siparişin teslimatlarına başladık.
Avrupa’nın yanı sıra Ortadoğu’dan aldığımız yüksek adetli siparişlerin teslimatlarını bu yıl tamamlayacağız. Alternatifli yakıtlı araçlar ve elektrikli otobüsler konusunda küresel rekabette önemli bir oyuncu olan şirketimiz, Ukrayna’nın yanı sıra Romanya ve Azerbaycan’dan yüksek adetlerde doğalgazlı KENT CNG siparişi aldı. Araçların teslimatlarını yıl içinde tamamlayacağız. Geçen yıl IVECO ile önemli bir anlaşmaya imza atmıştık. IVECO BUS otobüslerinin Türkiye’de üretilmesine yönelik anlaşma kapsamında da çalışmalarımıza geçen yıl başladık” dedi.
Basri Akgül; Türkiye’nin ilk elektrikli otobüs üreticisi Otokar’ın yeni nesil elektrikli otobüsü KENT Electra’yı Türkiye’de ve Avrupa genelinde tanıttıklarını, aracın gittiği tüm ülkelerde büyük beğeni kazandığını paylaşarak şunları ekledi: “Koronavirüs pandemisi sonrasında Avrupa’nın ilk yüz yüze düzenlenen otomobil Fuarı IAA Mobility 2021’de elektrikli KENT otobüsümüz 2 binin üzerinde ziyaretçiyi taşıdı. Yer aldığı organizasyonlarda dinamik, zarif, modern tasarımıyla dikkat çeken KENT Electra, düşük işletme giderleriyle dikkatleri üzerinde topluyor. 300 km. üzerinde menzil sunabilen aracımız, Almanya’nın yanı sıra Fransa, İtalya, İspanya, Romanya ve Benelüks ülkelerinde büyük beğeni topladı.”
Sakarya Arifiye’deki 552 bin metrekare alana yayılı fabrikasında 500’ü aşkın Ar-Ge mühendisi ile faaliyetlerini sürdüren Otokar’ın 10 yıl içinde gerçekleştirdiği Ar-Ge harcamasının 1.3 Milyar TL.’ye ulaştığını aktaran Basri Akgül; “Türkiye’de alternatif yakıtlı araçlar, akıllı otobüsler, elektrikli otobüsün ardından sürücüsüz otobüs projesinde de ilklerin öncüsü olan Otokar, Okan Üniversitesi iş birliği ile yürüttüğü otonom otobüsü projesinde çalışmalarına devam etti. Öte yandan, Ar-Ge ve tasarım alanındaki başarımız bir kez daha taçlandı. Şehirler arası, servis ve okul taşımacılığı gibi geniş bir kullanım alanı sunmak üzere Avrupa pazarına özel olarak tasarladığımız, büyük beğeni toplayan otobüsümüz Territo U, BIG SEE Awards 2021 ve European Product Design Award ödüllerine layık görüldü” diye konuştu.
SÜRDÜRÜLEBİLİR GELECEK:
Otokar çevre, sosyal ve yönetişim konularında yaptığı çalışmalarla 6 yıldır Borsa İstanbul’un Sürdürülebilirlik Endeksi’nde yer alan 61 şirketten biri. İklim değişikliği ve emisyonların yönetimi konularında Koç Holding’in 2050 Karbon Nötr Programı’ı doğrultusunda Otokar, alternatif yakıtlar, enerji verimliliği ve yeşil satın alma gibi çalışmalar yürütüyor. Otokar ayrıca, Koç Holding’in imzacısı olduğu Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi ve UN Women Kadının Güçlenmesi Prensiplerini benimsiyor.
Globalleşme atılımının devam edeceği 2022 yılı hakkındaki hedefleriyle ilgili açıklalada yapan Başrı Akgül; “Bu yıl iç pazarda sahip olduğumuz liderliğimizi korumayı hedefliyoruz, öncü olduğumuz alanlara yenilerini eklemek için yatırıma devam edip, var gücümüzle çalışacağız. Avrupa’da regülasyonlar nedeniyle alternatif yakıtlı çevreci araçlara, elektrikli otobüslere geçiş hızlanıyor. Otokar için büyük fırsat olduğunu düşünüyoruz. Avrupa başta olmak üzere hedef pazarlarımızdaki ihracatımızı artırmak için tanıtım faaliyetlerimize devam edeceğiz. Son iki yıldır kamyon pazarındaki başarılı yükselişimizi bu yıl da sürdürmeyi hedefliyoruz. 2022’de öncüsü olduğumuz elektrikli araçlarda ürün gamımızı genişleteceğiz. Yıllardır ülkemizde ve ihracat pazarlarından minibüsümüz ile ilgili heyecanlı bir bekleyiş var. Bu yıl bu bekleyiş sona eriyor. Tasarımıyla, özellikleriyle şehir içi taşımacılıkta rakipsiz bir aracı bu yıl satışa sunacağız. 2022 yılı, Otokar için adeta bir yenilik yılı olacak.” diye konuştu.