Kullanım dışı kalan Haliç Tersanesi’nin İBB tarafından işler hale getirilip 50 adet üretimine başlanan Deniz Taksileri eylül ayı sonunda hizmete başladığında çevreci ve mobil uygulama ile çalışacak…
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu tarafından tanıtılan ve ocak ayında Haliç tersanesinde toplam 50 adet üretimine başlanan deniz taksilerden 8’i Eylül sonu hizmet vermeye başlayacak. altı ay içinde dolmuş taksi olarak kullanılması planlanıyor.
24 Eylül Dünya denizcilik Gününde 8 aracın denize indirilmesi töreninde konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, “Haliç’i Marmara’sıyla çok önemli bir coğrafyadayız. Karadeniz’iyle, denizle iç içe ülkenin evlatlarıyız. Ulaşım alanında da denizlerimizde faydalanma noktasında ciddi adımlar atmalı ve denizin payını en üst seviyeye taşımalıyız. Hani bu konuda iyi durumda mıyız? Ne yazık ki iyi durumda değiliz. Özellikle insan taşınması, yolcu taşınması hususunda iyi durumda değiliz. Hem şehrimiz adına hem ülkemiz adına ciddi adımlar atmalı.
Daha fazla faydalanmalı, denizin payını mutlaka yukarılara taşımalıyız… Deniz Taksi aslında bu amaçla İstanbul’a hem nitelik, kalite hem de hızlı ulaşım açısından farklı bir soluk getirecek” diye konuştu.
Konuşmasının devamında Deniz Taksi ağını büyütmek istediklerini vurgulayan İBB Başkanı İmamoğlu, farklı ruhsatlara sahip deniz araçlarını tek bir sistemde toplamayı amaçladıklarını söyledi. Geçmişte uygulanan modele işlerlik kazandırılmadığını söyleyen İmamoğlu,
“Ne yazık ki yıllar boyu, tam şu karşıda, bir hurdaya dönmüş biçimiyle -ki zorla kaldırdık onları da buradan- bertaraf olmuş süreç değil, tam aksine işletilebilir, sürdürülebilir bir mekanizmayla hayatı kolaylaştıracak, akılcı bir sistemle İstanbullulara hizmet etmeye devam edecek. Bizim, bu hizmet tutkumuz büyük. Bu hizmet tutkumuzun önünde, hiçbir şey duramaz. Ne derlerse desinler; biz, İstanbul’a hizmet etmeye devam edeceğiz” şeklinde konuştu.
ÇEVRECİ VE TASARRUF SAĞLAYICI:
Şehir Hatları Genel Müdürü Sinem Dedetaş konuşmasında yerli imkanlarla üretilen deniz taksiler, çevreci özelliğe de sahip olduğunu belirterek:
“1455’ten bu yana nice kadırga, kalyon, buharlı yolcu gemileri, arabalı vapur, hala seferde olan vapurlarımız gibi pek çok ilk üretimi gerçekleştirmiş olan Haliç Tersanemizde, bugün bir ilki daha başarmış olmanın mutluluğunu yaşıyoruz.
Bugün 8 adedini denize indirdiğimiz deniz taksilerimiz yıl sonunda 45, 2022 ilk çeyreğinde ise 50 sayısına ulaşacak. Tekne üretim malzemeleri dahil, tüm ihtiyaçların satın alma süreçleri şirketimiz tarafından yapıldı. Bu sayede ana ekipmanlarda yüzde 23’lük (1,5 milyon Euro) pazarlık performansı sağlayarak, aldığımız ekipmanlarda en yakın tedarikçi ile yüzde 17,5’luk (850 bin Euro) fark yakaladık. Şirketimizin pazarlık gücünü, ilk yerli ve milli Deniz Taksi üretiminde bu şekilde göstermiş olduk. Dışarıdan hazır tasarım alarak başka bir tersanede üretim yaptırmak yerine süreci bünyemizde yürütmemizin tekne başına kazancı, 70 bin Euro. Bu da bu projenin toplam bütçesinde 3,5 milyon Euro tasarruf anlamına geliyor.
Kapanma noktasında devir aldığımız Haliç Tersanesinde bugün denizci vizyonumuzun en önemli göstergelerinden birine şahitlik ediyoruz. “Pruvamız neta, rüzgarımız kolayına olsun” diye konuştu
Aldığımız teknik bilgilere göre; mil başına 3 litre yakıt tüketecek deniz taksilerden beşinin elektrikle çalışması (Hibrit) hedefleniyor. Bununla, toplu taşımada deniz yolunun kullanımı arttırılması amaçlanıyor. Her yere yanaşabilecek deniz taksiler ile iskele bağımlılığı da ortadan kaldırılacak. Yapılan tasarımda engelliler, bebek arabalı aileler, akülü araç kullananlar ve bisikletliler de düşünüldü. İlk test sürüşü 30 Ağustos’ta gerçekleştirilen deniz taksileri kullanmak isteyenler mobil uygulama üzeri çağrı yapabilecek. İlk etapta 98 iskeleden çağrı yapılabilecek. Daha sonra uygulama genişletilerek yolcuların istenilen yerden inip binmesine imkan sağlanacak. Altı ay sonra, paylaşımlı taksi dolmuş modeline geçilecek.