IEA Başkanı Fatih Birol, bu yıl dünyada satılan her 100 araçtan 10’unun elektrikli olduğunu ve bu oranın 2019 yılındaki yüzde 2 seviyesine göre ciddi bir büyüme gösterdiğini ve bunun yıl içinde daha da artacağına dikkat çekerek, kısa sürede ortaya çıkan gelişmeleri değerlendirdi
İSTANBUL-Sabancı Üniversitesi İstanbul Uluslararası Enerji ve İklim Merkezi tarafından hazırlanan “Türkiye Elektrikli Araçlar Görünümü 2021” raporu tanıtımında konuşan Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Başkanı Fatih Birol, iklim değişikliği ile mücadelede temiz enerji teknolojilerinin kritik önemde olduğuna dikkat çekti. Rapor tanıtımında yeni ve temiz enerji söyleminin ele alınışı ve ortaya çıkanlar konusunda gerçekleştirilen oturumlarda gelişmelere öne çıkanların öne çıkış nedenleri ve hedefler konusunda net ifadelerle olanlar ortaya konuldu.
“YAYGINLAŞARAK ÖNE ÇIKARILAN YENİ VE TEMİZ ENERJİNİN ANA KOLONLARINDAN BİRİNİN ELEKTRİKLİ ARAÇLAR OLUŞTURUYOR”


Yenilenebilir enerji, nükleer, dijitalleşme ve hidrojenin içinde bulunduğu yeni ve temiz bir enerji sisteminin doğduğunu belirten Birol; “Elektrikli araçlar bu sistemin ana kolonlarından birisi ve çok hızlı bir gelişim görülüyor bu alanda. Dünyadaki tüm otomotiv üreticilerinin en önemli gündem maddesi elektrikli araçlar.
2019’da dünya da satılan her 100 aracın 2’si elektrikli araçlardı.
Bu yıl ise bu oranın yüz de 2’den yüzde 10’a yaklaştığını görüyoruz.
Gelişme iki büyük pazarda görülüyor.
Bunlardan birisi Çin.
Bu ülkedeki her 100 arabanın 15’i elektrikli.
Avrupa ise ikinci büyük pazar.
ABD elektrikli araç pazarı açısından üçüncü önemli ülke. ABD’de çıkmak üzere olan ikinci ekonomik toparlanma paketinde elektrikli araçlara çok büyük bir destek gelecek” şeklinde konuştu.
Çevreyi koruma hedefleri ve rekabetin elektrikli araçların gelişiminde belirleyici olduğunu belirten Birol, şirketlerin de kendilerini gelecek için hazır lamaya çalıştıklarını söyledi. Birol, elektrikli araçların içten yanmalı motorlara göre daha maliyetli olduğunu ama 10 yıl önce 1100 Dolar seviyesinde olan batarya maliyetlerinin 120 Dolar’a kadar düştüğünü dile getirdi. Elektrikli araç sektörünün büyüdüğü ülkelerin başarılı hükümet stratejileri olduğunun belirtti.

Katılımcılardan TOGG CEO’su Gürcan Karakaş:
Yatırımları arasında hücre teknolojilerinin yer alacağını ve otomobil dünyası dışındaki
enerji depolama teknolojilerinde de çözümler oluşturacaklarını ifade etti.
Bataryanın yanı sıra kısa bir süre önce şarj istasyonları için de yatırım kararı aldıklarını
belirten Gürcan Karakaş,
“Ülkemizdeki şarj altyapısının hızlı bir şekilde yaygınlaşması, elektrifikasyona geçişi hızlandıracak.
Bu nedenle, bu işe girmek üzere şirket kurduk.
2022 başından itibaren de hazırlıklarını sürdüreceğiz” dedi.

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE HIZLI BİR DÖNÜŞÜM SÜRECİ YAŞANIYOR
OSD Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün: otomotiv sektöründe büyük bir dönüşüm yaşandığını, sektörü bekleyen birçok da zorluğun olduğunu söyledi. Haydar Yenigün: AB’nin yürürlüğe koyacağı Yeşil Mutabakat’ın
otomotiv sektörü için de belirleyici olduğuna dikkati çekerek:
“OSD üyelerinin birçoğu 2030’da otomotiv üretimlerinin birçoğunu elektrikliye çevirmiş olacak.
Otomobiller, ticari araçlar ve hemen ardından da ağır vasıtalar dönüşümü yaşayacak.
Neticede, Türkiye’de otomotiv sektöründe karbon nötr olma hedefleri 2040’a kadar sağlanmış olacak.
Türkiye’nin hedeflediği tarihin çok önünde biz otomotiv sektörü olarak
bu değişimi gerçekleştirmiş olacağız. 2040’ta bütün şirketlerin artık karbon nötr araçlar üretmesi şart.
2053’te ise Türkiye’deki tüm araç parkının değişmesi gerekiyor
ve her iki hedef de çok çalışmamızı gerektiriyor” dedi.