Bakanlığın taslak yeni yönetmeliği çalışması uygulamaya girerse, bir e-Scooter’a aynı anda iki kişinin binmesini önlemek, hız limitlerine göre kontrol ve müdahaleli denetimi için sensörler takılacak…
Dünya’da e-Scooter kazalarının en önemli nedenleri olarak, iki kişiyle kullanım ve 50 km. üzerinde hıza çıkmak gösteriliyor. Yeni yönetmelikle bu nedenlerin ortadan kaldırılması hedefleniyor. Çalışma kapsamında hız sınırı saatte 50 km.’nin üzerinde olan yollarda scooter kullanımına uydu üzerinden müdahale edilecek. Böylece, hız limiti 80 km. olan bir yolda scooter’ın hızı önce 10’a, ardından 5’e düşürülecek ve durması sağlanacak. Sensörler firmalara araç başına 150 dolara mal olacak. 14 Nisan 2021 yönetmeliğinin dünyada e-Scooter ile ilgili ilk düzenleme olduğuna dikkat çeken yetkililer, “Bu yönetmelik Rusya, Çin tarafından inceleniyor. Şu anda çalıştığımız sensör ve uydudan müdahale tedbirleri de dünyada ilk olacak” dediler.
“25 kilometre hızla Scooter kullanan 90 kilo ağırlığındaki bir sürücü, yayaya çarptığında, hele ki çocuksa, yaşlıysa, kırığa, kafa travmasına, korkuya, paniğe neden olur. Bu hız sınırının düşürülmesi düşünülüyor mu?” sorusuna yetkililerin yanıtı şöyle oldu: “e-Scooter’ların yaya yollarında kullanımı kesinlikle yasak. e-Scooter’lar, bisiklet yolu veya bisiklet şeridi varsa buralarda, yoksa taşıt yolunda kullanılabilir, kaldırımlarda kullanılamaz. Yerel yönetimlerin hız limitini il ve ilçelerin yol durumlarına göre 25 km.’nin altına indirme yetkisi var. Mesela Ankara ve İstanbul’da 20 km/s’ye düşürüldü; isteyen belediye bunu 15 km/s’e de indirebilir.”