EV araç pazarı beklentilerin altında. Bu durum sektöre yatırımcı otomotiv devlerini düşündürüyor…
Elektrikli araç satışlarında beklenenden daha yavaş büyüme, birçok otomobil üreticisini daha önce iddialı olan devasa üretim planlarını küçültmeye zorluyor. Ford Motor Co. bu geri çekilmeye katılan en son şirket oldu. Tedarikçilere gönderilen bir notta şirket, 2024 yılında haftada ortalama 1600 elektrikli F-150 Lightning kamyonet üretmeyi beklediğini, bunun da daha önce ulaşmayı umduğu seviyenin yaklaşık yarısı olduğunu belirtti. Hedefin düşürülmesi, otomobil üreticilerinin şu anda üstesinden gelmeye çalıştıkları bataryalı otomobil ve kamyon satışlarına ilişkin beklentilerin önemli ölçüde azalmasını yansıtıyor. Ford ve en büyük rakibi General Motors (GM), elektrikli araçlarının üretimini arttırmak için birbirleriyle yarışıyorlardı, ancak tüketicilerin talebinin son altı ayda bu planların aksine azaldığı görüldü. Bazı alıcı adayları, F-150 Lightning de dahil olmak üzere birçok elektrikli aracın yüksek fiyatları ve şarj istasyonlarının yetersizliği ve güvenilirliği nedeniyle araç alım planlarını ertelemeyi tercih etti.
GM bir zamanlar 2024 yılı ortasına kadar 400 bin 000 elektrikli araç üretmeyi planlıyordu ancak Kasım ayında bu hedefini geri çekti ve bazı yeni elektrikli modellerini erteledi. Daha genç bir otomobil üreticisi olan Rivian, bu yılın sonuna kadar 52 bin elektrikli araç üretmeyi hedeflediğini, bu rakamın Illinois fabrikasında üretmeyi umduğu yıllık 150 bin aracın üçte biri olduğunu söyledi. Benzer şekilde Ford da önümüzdeki yılın sonuna kadar yılda 600 bin bataryalı araç üretme kapasitesine sahip olmayı umuyordu. Eylül ayı gibi kısa bir süre önce Ford, yılda 150 bin elektrikli F-150 üretebilmeyi hedeflediğini söylemişti – yani haftada yaklaşık 3 bin araçlık bir üretim planlanmıştı. Ayrıca şirket, elektrikli spor aracı Mustang Mach-E’nin üretim planlarını da daralttı.
Ford’un finans müdürü John Lawler geçen ay finansal analistlerle yaptığı bir konferans görüşmesinde “Dinamik elektrikli araç ortamı göz önüne alındığında, üretimimiz konusunda mantıklı davranıyoruz ve gelecekteki kapasitemizi pazar talebine daha iyi uyacak şekilde ayarlıyoruz” dedi.
Tesla’nın satışları ve karlarındaki hızlı büyümenin teşvikiyle geleneksel otomobil üreticileri bir dizi elektrikli model geliştirmek ve bunları ve bataryalarını üretecek fabrikaları kurmak için on milyarlarca dolar harcıyor. Ancak, Tesla bile bu yıl yavaşlayan satışlarıyla mücadele veriyor. Bu durum şirketi en popüler iki modelinin fiyatlarını birkaç kez düşürmek zorunda bırakarak kar marjını önemli ölçüde aşağı çekti.
GM’nin CEO’su Mary Barra Kasım ayındaki bir konferans görüşmesinde “Talebe yanıt vereceğiz” dedi ve ekledi: “Doğru zamanda doğru ürünlere sahip olduğumuzdan emin olacağız, ancak aşırı üretim yapmayacağız” demesi bile aslında durumu özetliyor.
Tüm bunlara ek olarak, ülkenin birçok yerinde elektrikli otomobilleri ve kamyonları şarj etmek için yeterli yer bulmak zor olabiliyor ve bu durum bazı otomobil alıcılarını, özellikle de kişisel şarj cihazı kurabilecekleri bir garajı veya araba yolu olmayan kişileri tedirgin ediyor. Bazı sürücüler de kamuya açık şarj cihazlarında uzun kuyruklar oluşmasından ya da bazı makinelerin bozuk olmasından veya araçları şarj etmenin çok uzun sürmesinden şikayetçi.