EV kullanıcıları çevre dostu diyerek benimsediği araç tercihleriyle geleceğe dönük Türkiye’de elektrikli araç popülaritesini yükseltirken, Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) verilerine göre de trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil sayısı son bir yılda 32.777 adetten 131.127 adede yükseldiğine dikkat çekerek gelişmeyi doğruluyor.
Ancak bu dönüşümde hatırı sayılır kullanıcıların aklında hala bazı soru işaretleri olması, bu konuda kaygıların artmasını gelişmeler önleyemiyor. Türkiye’nin ilk online ilan platformu arabam.com’un 717 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği araştırmaya katılanların büyük bir çoğunluğu, elektrikli araçları çevreye duyarlı olmaları nedeniyle tercihin öncelikli tercih olduğunu gösteriyor. ‘Elektrikli otomobil alacak olsanız, en önemli gerekçeleriniz neler olur?’ sorusuna katılımcıların %38.5’i bu araçların çevre dostu yapısını en önemli avantaj olarak öne çıkarıyor. Bunun yanı sıra, düşük işletme maliyetleri %24.9 oranıyla kullanıcıların tercihlerinde etkili olan bir diğer önemli faktör. Performans ve hız %19 ile, vergi avantajları da %17.6 ile elektrikli araçların tercih edilmesinde rol oynayan diğer etkenler arasında yer alıyor. Elektrikli otomobillerin kullanımındaki zorlukların neler olduğu konusunda çarpıcı sonuçlar ortaya koyan araştırmanın sonuçlarına göre, özellikle de: “Elektrikli otomobil kullanımında en büyük zorluk sizce nedir?” sorusuna: katılımcıların %36’sı menzil endişesini ve %31’i yetersiz şarj alt yapısını en büyük gerekçe olarak belirtti. Bu durum, elektrikli araçların şarj altyapısının yetersizliği ve uzun yolculuklarda yaşanabilecek menzil kaygılarının hala önemli bir sorun olduğunu gösteriyor… Ayrıca, yüksek fiyatlar %18 ve servis ağının yetersizliği %15 kullanıcıların karşılaştığı diğer zorluklar arasında yer alıyor. Yapılan araştırmada “Elektrikli otomobillerin gelecekte yaygınlaşmasını sağlamak için sizce hangi faktörler önemlidir?” sorusuna katılımcıların %38.1’i daha uzun batarya ömrünün bu araçların yaygınlaşmasında belirleyici olacağını ifade etti. Bu durum, elektrikli araçları günlük yaşantıda daha kullanışlı hale getirmek için uzun batarya ömrünün tüketici gözündeki önemini gösteriyor. Yanıtların %22,6’sı da daha düşük fiyatların önemine dikkat çekti. Ayrıca, daha hızlı şarj altyapısının geliştirilmesi %23.3 ve daha fazla model seçeneğinin sunulması %12.2 ile kullanıcıların elektrikli araçlara geçişini kolaylaştıracak diğer unsurlar olarak öne çıkıyor. Fiyatlar, elektrikli araçların benimsenmesinde kritik bir rol oynuyor. Anket sonuçlarına göre:
, “Diğerleriyle kıyasladığınızda elektrikli otomobillerin fiyatlarını nasıl buluyorsunuz?” sorusuna katılımcıların %32’si elektrikli otomobillerin fiyatlarının “pahalı” olarak belirtirken, %27’si ise “çok pahalı” buluyor. Yalnızca %8’lik bir kesim fiyatlara “ucuz” diyor. Cevaplayanların sadece %23’ü fiyatları “normal” olarak görüyor.
Katılımcıların %11’i kararsız kalıyor. arabam.com İlan Platformu & Garaj Genel Müdür Yardımcısı Emrah Şahin, konuyla ilgili: “Gerçekleştirdiğimiz araştırmamız, elektrikli araçlara olan ilginin giderek arttığını bizlere gösteriyor. Tüketicilerin büyük bir kısmı elektrikli araçları çevre dostu olduğu için kullanabileceğini söylüyor. Çevre dostu teknolojilere olan bilinçlenmenin arttığını söyleyebiliriz. Uluslararası Enerji Ajansının (IEA) yıllık yayımladığı küresel elektrikli araç görünümü raporuna göre de 2024’ün ilk çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre elektrikli araç satışları %25 artış gösterdi. Ancak menzil endişesi ve şarj altyapısında hissedilen eksiklik, bu araçların daha geniş kitlelere yayılmasının önündeki en büyük zorluklardan biri. Dolayısıyla devlet ve özel sektör olarak hepimiz elektrikli araçları güçlendirmek adına çalışmaları hızlandırmalıyız. Şarj sürelerinin kısalmasına yönelik çalışmalar, daha uzun menzilli batarya üretimleri, daha uygun fiyatlı elektrikli araç seçeneklerinin çoğalması elektrikli araçların yaygınlaşması için son derece önemli” diyor.