Uber, Türkiye ve İstanbul’daki kamuoyunun ulaşım ve taksilere yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla KONDA iş birliğinde gerçekleştirdiği özel araştırmanın detaylarını paylaştı…
İSTANBUL-72 ülkede, 10 binden fazla şehirde günde 19 milyon yolculuk yapılmasını sağlayan Uber, Türkiye ve İstanbul’daki kamuoyunun ulaşım ve taksilere yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla KONDA iş birliğinde gerçekleştirdiği özel araştırmanın detaylarını düzenlediği bir basın toplantısında duyurdu. Araştırma sonuçlarına göre İstanbulluların yüzde 77’si aldığı taksi hizmetinden memnun değil. İstanbulluların taksi kullanmama sebeplerinin başında gelen ilk üç tepki tak- si ücretlerinin pahalılığı (yüzde 45), fiyatların önceden belli olmaması (yüzde 19) ve güvenliğe yönelik endişeler (yüzde 16). 2 bin 260 kişi ile görüşülerek yapılan çalışmanın sonuçları İstanbul ’da yaklaşık 5 milyon kişinin taksi kullandığına işaret ediyor. Örneklemdeki her 5 kişiden 4’ünün taksi hizmetinin iyileştirilmesi için daha fazla taksiye ihtiyaç olduğunu belirttiği ve tüm taksilerin elektronik taksi çağırma platformlarına bağlanması nı talep ettiği araştırmaya göre elektronik taksi çağırma uygulamalarını kullananların yüzde 41’i şoförlerle ilgili değerlendirme yapabilmeyi ve şikayetlerini uygulamaya iletebilme yi bu uygulamaların ana faydalarından iki tanesi olarak görülüyor.
‘YENİ ALANLARA ODAKLANMA ÇÖZÜM OLABİLİR’
Sonuçları yorumlayan KONDA Araştırma ve Danışmanlık Yönetim Kurulu Üyesi Bekir Ağırdır;
“Türkiye hızlı Metropolleşmenin getirdiği mekân değişikliği kadar teknolojik sıçrama da gündelik pratikleri değiştiriyor. Metropollerin en önemli sorunu ulaşım. Mekânsal değişimin hızına ulaşım çözüm ve yatırımları yetmiyor. Taksi kullanım oranı Türkiye’de yüzde 24, İstanbul’da yüzde 38’e ulaşmış, bu da demek oluyor ki, İstanbul’da yaklaşık 5 milyon kişi ulaşım için taksi kullanıyor. Uygulanacak yöntem, ulaşım sorununun çözümünü yalnızca kamu ve yerel otoritelerin yetkilerine bırakmadan, teknolojik sıçramanın getirdiği yeni iş ve hizmet modellerinin girişimcilik ve yenilikçiliğin açacağı fırsat alanlarına odaklanmak olabilir” dedi.
Uber Türkiye Genel Müdürü Neyran Bahadırlı da sonuçlarla ilgili şunları söylüyor:
Uber, Türkiye’de sadece sarı, turkuaz ve siyah taksi hizmetleriyle faaliyet gösteriyor. Bu sebeple, özellikle İstanbul’da Uber’in taksi sektörüne ne gibi ve nasıl katkı sağlayabileceğini sürekli olarak araştırıyor, yeni projeler geliştirmeye çalışıyoruz. Uber bu konuda bütün taksi paydaşlarıyla iş birliği içinde çalışmak istiyor.
Araştırma sonuçlarına göre, taksi hizmetindeki memnuniyetsizlik sebepleri, elektronik taksi çağırma uygulamalarıyla çözülebilir. Örneğin, yolcu uygulama üzerinden tahmini taksi ücretini görebiliyor, yolculuk rotasını uygulamadan takip edip anlık olarak istediği kişiyle paylaşabiliyor, herhangi bir şikâyeti olursa 7/24 Uber destek ekibine ulaşabiliyor ve hem yolcu hem de taksi sürücüsü birbirini karşılıklı puanlayabiliyor. Dünya’da Uber’in 2025 yılına dek dünyada bütün taksileri uygulamaya dahil etme hedefi var. Amerika’da New York ve San Francisco şehirleri, Hong Kong’da ve İtalya’da taksi operatörleriyle anlaşmalara imza attı. Türkiye’de de taksi sektörüne fayda sağlayan teknolojik partner olmayı arzu ediyoruz. Uber uygulamasının Türkiye’de toplam indirilme sayısı 5.3 milyona ulaştı. Platformu 2021 yılı boyunca çoğunluğu İstanbul olmak üzere, Türkiye’de 25 bin taksi sürücüsü kullandı ve Uber kullanıcıları 9.2 milyon kez taksi çağırmak için açtı. 2022’de kullanımın daha da hızla artmakta olduğunu görüyoruz.”