Kızıldeniz’de olanlar ticarette dengeleri alt-üst ediyor. En çok etkilenen AB!
UZAKDOĞU– Çin, Hindistan gibi Uzakdoğu, Asya’ya taşıma yapan gemilerin, Süveyş Kanalı yerine, Güney Afrika’da Ümit Burnu rotasına yönelmesi, taşıma sürelerini 20-25 günden 50 güne, fiyatları da konteyner başına 2 bin dolardan 6 bin dolarlar seviyesine tırmandırdı. Şok fiyat artışlarının ihracat ve ithalat taşımalarında etkilerinin görülmeye başladığına işaret eden sektör temsilcileri, “Fiyat dalgalanmalarından dolayı sipariş erteleme ve iptaller duymaya başladık. Birçok müşteri, yüklemeleri beklemeye aldı. Malın ne zaman ulaşacağına dair de belirsizlikler var. Yükselen navlun, bazı sektörlerde yüzde 4-5, enflasyonla birlikte bazı sektörlerde yüzde 15’e kadar fiyatlara yansır.
Bunun devam etmesi, İhracatı da enflasyonu da etkiler” olarak değerlendiriyor. Maliyetin yanı sıra, teslim süreleri de uzuyor. Fiyat dalgalanmasından dolayı, birçok müşteri yüklemeleri beklemeye alırken, bazı operatörlerden malın ne zaman ulaşacağına dair de belirsizliklerin konuşulduğu şu dönemde fiyat artış şokları peş peşe duyulmaya başlandı.
Navlundaki artışın öngörülemez olması, fiyat dengesini bozarken, aynı zamanda da enflasyon artışı korkusu iyice kendini belli etmiş görülüyor. Konteynerlerin Ümit Burnu’ndan dönüyor olması, ciddi maliyet artışlarını doğurdu. Uzak Doğu’ya yüklemeler 3 katına çıktı ve yükselen navlun karşısında ithalatçılar bekle-gör anlayışını benimsemeye başladı.