Rusya’nın savaşa girmesiyle karşılaştığı tepkiler sorun olmayı artırarak ülke ekonomisinin başını ağrıtıyor. en büyük markası konumundaki AvtoVAZ’ın Renault Grubu içerisinde olmasının yanı sıra Fransa tarafındaki ortaklığı yönetici kararlarını içinden çıkılmaz noktaya taşıyor.
RUSYA’nın Ukrayna’yı işgali sonrasında dünya ülkelerinin bu sürece olan tavırları ekonomik yaptırımlar üzerine yoğunlaşıyor. Avrupa ülkelerinin yanında Amerika merkezli pek çok farklı sektörde üretim gerçekleştiren markanın Rusya pazarıyla olan ilişkilerini askıya alma politikalarını otomobil dünyasında memnunluka karşılanmıştı. Stellantis, Volkswagen, BMW gibi doğrudan grup bazlı atılan adımlar ara- sında geleceği en merak edilen taraf şüphesiz Renault oldu. Ancak, Rusya’nın en büyük markası konumunda olan ve içerisinde Lada gibi bir ismi barındıran AvtoVAZ’ın Renault Grubu içerisinde olması- nın yanında sürecin Fransa tarafındaki ortaklık işi içinden çıkılmaz bir noktaya taşıdı.
Renault’nun en büyük hissedarı konumunda olan Fransa Devleti’nin, işgal sürecinin başladığı ilk günden itibaren Rusya’ya yaptırım uygulama tarafındaki adımlarıyla öne çıkması sebebiyle Renault için bir şeytan üçgeni ister istemez oluştu.

AvtoVAZ ile birlikte Rusya pazarında yüzde 30 gibi çok ciddi bir paya sahip olan Renault, üretim bandı tarafında da önemli faaliyetler yürütürken, Lada modellerinin dışında Duster, Sandero, Kaptur ve Arkana gibi önemli araçların da üretildiği bölgedeki fabrikalarda kaynaklara göre 40 bini bulan istihdam sağlaması bir yanag grup içinde yer alan Nissan’ın Rusya’ya araç gönderimini durdurma kararı devam ederken, Renault’nun üretime başlama hamlesi Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron ve grubun CEO’su Luca De Meo’yu eleştiri oklarının ucuna getirdi.
Kararın açıklanması sonrasında doğrudan politik kanattan da tepkiler gecikmedi.
Birleşik Krallık’ta parlamento üyesi Chris Bryant; “Renault kısa süre önce, ara verdiği Rusya’daki üretim faaliyetlerine tekrar başlama kararı aldı. Bu karar sonrası Birleşik Krallık’ta onların araçlarını satın almayı bırakma zamanı geldi. Bu durum kötü bir örnek olarak daima hatırlanacaktır” diyerek, halkı Renault’u boykot etmeye çağırdı.

Ancak, Renault, ülkedeki üretim faaliyetlerini askıya aldığını açıkladı ve bu anlamda Toyota, Honda, Ford gibi üreticilere katıldı. Renault yönetim kurulu toplantısının ardından geldi bu karar. Fransız menşeili şirket, Moskova yakınlarındaki fabrikasında üretimi durdurma kararı almak zorunda kaldı.
Renault Lada’yı üreten otomobil üreticisi AvtoVAZ’daki hissesiyle ilgili olarak “mevcut seçenekler değerlendiriyor” açıklamasını yaptı. Ayrıca, Rusya’daki 45 Bin çalışanına karşı sorumlu davrandığını da ifade etti. Ülke dışında üretilen Renault otomobillerinin dağıtımına ilişkin ise resmi bir açıklama henüz gelmedi. AvtoVAZ’dan da buna göre şirketin durumunun yakından izlediği, federal ve bölgesel makamlarla ve şirketin hissedarlarıyla sürekli temas halinde olduğunu belirten resmi bir açıklama geldi.