TÜİK verileri araç yaşının arttığını gözler önüne seriyor. Türkiye’de çeşitli mücbir sebeplerden dolayı, trafikteki araçların yaş ortalaması son 7 yılda 1,8 puan artışla 14,2’ye yükseldiği açıklandı. Araçların yaş gruplarında en yüksek artış 5,8 puanla 11-15 yaş arasında. 6-10 yaş arası 3 puan artışla yüzde 20,3’e, 21 yaş ve üstü otomobillerin oranı da 2,8 puan artışla yüzde 25,6’ya yükseldi. 0-5 yaş arası otomobillerin oranı ise 9,8 puan seviyesinde azalarak %24,5’e gerilediği belirtiliyor. Yüksek enflasyon, krediye erişimde zorluklar insanların otomobile erişimini zorladığını belirten uzmanlar, Türkiye’de orta sınıfın otomobile erişimi giderek sorun oluyor yargısında birleşiyor. Ancak asıl mesele , lüks segment satışlarının artışları ile ara farkın açılmasında… 1 milyon 228 milyon adetle tarihi rekorun kırıldığı 2024 yılında A, B ve C segmentinden oluşturan ekonomik modellerin satışları %2’nin üzeri azalırken, D, E ve F segmenti kapsayan lüks otomobil satışı %29 arttı.
Düşen alım gücü motosikletlere talebi artırdı. 2024 yılında bu gelişme ile çok hızlı şekilde artan motosiklet satışları yıllık bazda %26 seviyesini aşarak 1 milyon 207 milyon adete yaklaştığı açıklandı. Otomobil satışları ise aynı dönem yüzde 1,3 artarak 980 bine ulaştı. 2023 yılında trafiğe kayıtlı taşıtların %53’ünü otomobil, %17,7’sini motosiklet oluşturmuştu. 2024 yılında trafiğe kayıtlı taşıtların %52’sini otomobil oluştururken, %20’sini de motosikletler tamamladı.

Kolaylaştırıcı uygulama ek fırsat oluştururken trafiğin olumsuz etkilenmesine aynı hızda önlem alınmaması konusuna dikkat çekenlerin öngörülerine itibar edilmesi gereğini dillendirenler giderek artıyor.