Türk otomotiv sanayisi için tehdit “Çin değil Fas” diyen TAYSAD Başkanı Albert Saydam, işçilik maliyetine dikkat çekti
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre, Türkiye otomotiv endüstrisi 2023 yılında yüzde 13 artışla 35 milyar dolar ihracat gerçekleştirerek tüm zamanların rekorunu kırdı. Ülke ihracatının da lideri olan sektörün payı ise yüzde 15.8 oldu. Geçen yıl en büyük ürün grubu olan tedarik endüstrisinin ihracatı ise bir önceki seneye göre yüzde 9 artarak 14 milyar 154 milyon dolara yükseldi. Böylece, tedarik endüstrisinin tüm otomotiv ihracatından aldığı pay yüzde 40.4 olarak kayıtlara geçti. Tedarik sanayisinin 2023 performansını ve gelecek hedeflerini önceki günlerde düzenlenen bir toplantıda açıklayan Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, sektörün gündemindeki konuları da masaya yatırdı.
2023’te yüzde 14 büyüyen Avrupa otomobil pazarının, 2024’te yüzde 3 küçülmesi beklendiğini kaydeden Saydam, “Buradaki yüzde 3 küçülme öngörüsü Türkiye için çok önemli çünkü hem tedarik sanayinin hem de ana sanayinin en büyük müşterisi Avrupa. Orada gerçekleşecek küçülme bizim bu seneki ihracatımızda gerilememiz anlamına gelecektir” dedi.Son dönemde hem küresel, hem de Türkiye otomotiv sanayisinde en önemli gündem maddelerinden biri, Çinli firmaların agresif politikalarını değerlendiren Albert Saydam, “Ben Çin’i tehdit olarak görenlerdendim, ama artık öyle görmüyorum. Çünkü, Japonlar, Almanlar, Fransızlar, İtalyanlar ne zaman yatırım yapsalar hem kendi tedarik sanayini getiriyorlar hem de yerel tedarik sanayi de geliştiriyorlar. Bizim son 50 senelik hikayemiz böyleydi. Çinliler ise kendileri bir araç üreticisi olarak geliyorlar ve zaten kendilerine ait tedarik sanayi ile geliyorlar, kendi fabrika alanından dışarı bile çıkmıyorlar. Ben bunu tehdit olarak böyle görüyordum. Gelmeliler, çünkü, zaten gelecekler bari yanlarında olalım. Bu gelişin karşısında durmak mümkün değil bir şekilde koluna girmemiz lazım. Çin’i anlamak ve Çin’le çalışmak bizim 2024’te ajandamızda. Çünkü, önünde durmak mümkün değil. Çinliler’in Türkiye’de üretim için ciddi bir ilgisi var. Avrupa Birliği’nin getirmiş olduğu vergiyle Türkiye’ye olan ilgileri artıyor” dedi.
Türkiye otomotiv sanayisi için asıl tehdidin Fas olduğunu da aktaran Albert Saydam, “Fas Türkiye için ciddi bir tehdit. Fas gibi ülkeler Avrupa Birliği’ne çok yakın. Avrupa Birliği merceğine almış durumda. Orada, işçilik ücretleri 3 Euro/saat, bizde 12-13 Euro’lardan bahsediyoruz. Oradaki ana sanayiler bizim zaten hep temaslı olduğumuz ana sanayiler, müşterilerimiz. Onlar da bizi Fas’a ve Cezayir’e çağırıyorlar. Diyorlar ki buradaki başarı hikayemiz Türkiye ile Türk tedarikçilerle öne çekilebilir. Hatta tedarik sanayiden Fas’a gitmiş 3-4 tane üyemiz var” şeklinde konuştu. Saydam, TAYSAD üyelerinin 34 ülkede 200’ün üzerinde yatırımı olduğunun da altını çizdi.