Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği TÖHOB Genel Başkanı Ercan Soydaş ve yönetimi, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Binali Yıldırım’ı makamında ziyaret etti. TBMM yasama dönemi öncesi, sektör sorunlarını ileterek, destek istedi…
ANKARA-TÖHOB sektör sorunlarını her mecraya taşıyarak destek arayışlarını, 1 Ekim’de açılacak TBMM gündemine taşımak için AK Parti Genel Başkan yardımcısı Binali Yıldırım’ı makamında ziyaret etti. Genel Başkan Ercan Soydaş Yönetim Kurulu ile gerçekleştirdiği ziyarette, ülke genelinde özel halk otobüsçülerinin sistem sorununa dönüşen sıkıntıları ile taleplerini sundu.
AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Binali Yıldırım’dan sorunların çözümü için sorunları TBMM gündemine taşımasını istedi. AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Binali Yıldırım, ziyaretten duyduğu memnuniyetini belirterek, konulara daha önce bakanlık dönemi ve sonrasında da vakıf olduğunu, gerekli desteği verdiğini hatırlatarak,
“Bildiğiniz üzere daha önce de Özel Halk Otobüsü sorunlarının çözümü konusunda birçok destek yapıldı. Yeni dönemde de belirttiğiniz konular ve belirlediğimiz noktalarda esnafın sorunlarına çözüm bulacağız” diyerek, desteği vereceğini söyledi.
TÖHOB Başkanı Soydaş, ilgileri ve için Binali Yıldırım’a teşekkür ederek, görüşme sonrası yaptığı açıklamasın da TBMM gündemine taşınmasını istedikleri talepleri belirtti:
ÖZEL HALK OTOBÜSLERİ- ’NİN GENEL SORUNLARI VE TALEPLERİ
Şu anda ülkemiz de çeşitli kent ve şehirlerimizde Belediyelere bağlı olarak kent içi toplu taşıma hizmeti su- nan 20 bini aşkın Özel Halk Otobüsü bulunmaktadır.
Bilindiği üzere Özel Halk Otobüsleri, belediyelerin asli görevleri olan bir kamu hizmeti olan kent içi toplu taşıma faaliyetini yine belediyeler adına ifa ederken, belediyelerimizi yatırım ve işletme maliyetinden kurtarmaktadır. Hükümetimizin ilgili bakanları, millet vekillerimiz, devlet kurumlarımızın yöneticilerinin ve belediyelerimizin katkı ve destekleriyle sektörümüzün birçok sorunu çözülmüş ise de yıllara matuf bazı temel problemlerimiz ve gelişen şartlar çerçevesin- de oluşan yeni ihtiyaçlarımız var.
Yolculuk Destek Ödemesi ile alakalı Mevzuat Düzenlemesi
AÇIKLAMA VE TALEP:
25 Mayıs 2018 tarih ve 30931 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren ve 5216 Sayılı Kanuna ekle me yapan 7144 sayılı kanunun 19. Maddesinde; “Büyükşehir belediyeleri taşıma birlik veya kooperatiflerine, belediye bütçelerinden toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz veya indirimli olarak yararlanacaklara ilişkin gelir desteği ödemeleri yapılabilir” denilmektedir.
Türkiye genelinde büyükşehir statüsünde olmayan iller olduğu gibi, esnaf odası, şirket, dernek bünyesin- de faaliyet gösteren esnaflarımız da mevcuttur. Ayrıca, Özel Halk Otobü- sü İşletmecileri birçok ilimizde kendi kurdukları şirketler vasıtasıyla kurumsal olarak faaliyette bulunmaktadırlar. Dolayısıyla da bu hüküm bü- tün belediyeleri ve Özel Halk Otobüslerini kapsamamaktadır.
Halbuki kentlerimizde ki Özel Halk Otobüsleri ruhsatlandırma esaslarına bakılmadan yasalarda ve mevzuatlarda belirtilen yolcuları ücretsiz ve indirimli taşımaktadırlar. Dolayısıyla da Büyükşehirlerde bu son düzenlemeye dayanarak ücretsiz ve indirimli yolcu taşıma desteği sağlanırken çoğunluğu teşkil eden illerde Özel Halk Otobüsleri bu imkândan yararlanamıyor.
Ayrıca, sürekli artan maliyetler ve buna bağlı olarak yolculuk ücretlerinin zamanında ve reel oranlarda artırılmaması, ücretsiz hizmet, salgın vb. nedenlerle toplu taşımayı sürdürebilmenin gittikçe zorlaştığı günümüz de, ücretsiz ve indirimli taşımayı desteklemek isteyen belediyelere, kanun ve mevzuat eksiklikleri engel olmakta dır. Bu nedenle toplu taşımanın sübvanse edilmeden sürdürülemeyeceği de göz önüne alınarak 5393 sayılı kanun çerçevesinde belediyeleri de kapsayacak bir düzenleme yapılmalıdır.
Tüm bu gerekçelerle:
“Büyükşehir Belediyeleri ve belediyeler, kendilerinden işletme izini ve ruhsat almak suretiyle kent içi top lu taşıma faaliyetinde bulunan, gerçek veya tüzel kişilere, Kanun ya da yetkili Kurul kararı (UKOME veya İTK) çerçevesinde toplu taşıma hizmetlerinde ücretsiz veya indirimli olarak yararlananlarla ilgili olarak kendi bütçelerinden gelir desteği ödemeleri yapabilirler.” şeklinde kanunlarda yapılacak değişiklik ile aksaklık giderileceği gibi bütün illerde faaliyet gösteren ve tamamı ücretsiz ve indirimli taşıma yapan esnaflarımız arasında yaşanan gelir desteği eşitsizliği de ortadan kalkacaktır.
2- ÜCRETSİZ YOLCU TAŞIMA DESTEĞİ MİKTARININ ARTIRILMASI VE YOLCULUKLARA SINIR GETİRİLMESİ:
65 yaş üstü ve engelli ücretsiz yolculuklar için Aile Bakanlığı’nca illerin statülerine göre değişen miktarlar da aylık “Ücretsiz Taşıma Desteği” yapılmaktadır. (İstanbul da 1.330,00 TL.) Destek tutarları uzun süreden beri güncellenmediği için her geçen gün artan maliyetler karşısında sembolik hale gelmiştir. Ayrıca, ücretsiz seyahat hakkı sağlanan kişilerin bu hakkı istismar etmesi ve günde 10’dan fazla yolculuk yapmaları hizmetin yürütümünde sıkıntılara şoför ile yolcu arasında tartışmalara neden olmaktadır. Belirtilen nedenlerle aylık ücretsiz taşıma destek miktarının artırılıp ücretsiz binişlere günlük sınırlama getirilmesi.
3- ESNAF KREDİSİ
2018 ve 2019 yıllarında Halkbank tarafından taşımacı esnafa sağlanan 84 ay vadeli, düşük faizli, 500 bin TL tutarındaki kredi, finansman sıkıntısı çeken Özel Halk Otobüsü İşletmecileri için önemli bir kaynak ve nefes olmuştur. Ancak 2018 yılı değerlerine göre belirlenen ve 3 yıldır aynı kalan 500 bin TL., Otobüs fiyatlarının 3 yılda %100’ün üzerinde artması nedeniyle bugün için yeterli olamamaktadır. Bu nedenle, Gerçek ve Tüzel kişi olabilen Özel Halk Otobüsü İşletmecilerine Halkbank üzerinden verilen 500 bin TL. tutarındaki araç alımı destek kredisinin aynı statüde 1 milyon TL.’sına çıkarılması,
4- ÖZEL HALK OTOBÜSLERİ İLE İLGİLİ MEVZUAT DÜZENLEMESİ
Özel Halk Otobüsleri, belediyelere bağlı olarak kent içi toplu taşıma hizmeti yaparken, ruhsatlandırma ve işletme şartları ile alakalı olarak kanunlarda veya mevzuatta herhangi bir standart düzenleme olmadığı için şu anda ülkemizde 90 farklı uygulama bulunmaktadır.
Bu durum haksız ve işletmecileri mağdur eden uygulamalara neden olduğu gibi işletmeci ile Belediyelerin işletmeciler ile davalık olmasına, sürekli huzursuzluğa ayrıca, uygulama farklılıkları Yargının da emsal olaylarda dahi farklı kararlar vermesine ve standart oluşmamasına neden olmaktadır.
Belirtilen nedenlerle, Özel Halk Otobüsü İşletmecilerine işletmecilik izini verilirken bütün illerde süreli ihaleler yerine, İstanbul da olduğu gibi Geçici Çalışma Ruhsatı verme esasının getirilmesi için mevzuat düzenlemesi yapılması,
5- ÖZEL HALK OTOBÜSLERİ’NE TAHDİTLİ PLAKA VERİLMESİ:
Kentlerde aynı şartlarda hizmet yaptığımız halde minibüs ve dolmuşların sıra ve seri takip eden Tahditli Plakaları mevcuttur. Özel Halk Otobüsleri ise 1920’li yıllardan beri ve Minibüslerden çok önce kent içi toplu taşıma faaliyetinde bulunuyor olmalarına rağmen Harf Serisi ve sıra numarası olan Tahditli Plakaları mevcut değildir. Minibüslerde olduğu gibi Özel Halk Otobüsleri’ne de Tahditli Plaka verilmesi ve bunun zorunlu hale getirilmesi.