Japonya’nın başkenti Tokyo’daki Tokyo Demiryolları’na ait trenler ve istasyonlarda tüm makinalar 1 Nisan’dan itibaren tamamen yenilenebilir enerji ile çalışır hale getirilerek emisyonu sıfırladı…
DÜNYA’nın en kalabalık yaya geçidi olarak bilinen Shibuya Kavşağı’ndan geçen metronun bulunduğu hatta işleyen trenler gücünü yalnızca güneş enerjisi ve diğer yenilenebilir enerjiden almaya başladı. Böylece, Tokyo’nun yedi tren hattı ve bir tramvay hizmeti karbondioksit emisyonu sıfırlamış oldu. Şirkete ait bütün istasyonlar, meşrubat satış makinaları, güvenlik kameraları ve ışıklandırma da dahil artık tamamen yeşil enerji ile hizmet verecek. Tokyo bünyesinde 3 bin 855 personel çalıştırıyor ve başkenti Yokohama’ya bağlayan, ülkede bu amacı hayata geçiren ilk demiryolu şirketi. Şirket karbondioksit azaltımı yaklaşık 56 bin Japon ev halkının yıllık emisyonuna eşit olduğunu belirtiyor. Tokyo trenleri tarafından kullanılan teknoloji demiryolları için uygun olan en ekolojik seçenekler arasında. Diğer iki seçenek piller ve hidrojen gücü.
Koçakuin Üniversitesi profesörlerinden ve aynı zamanda elektrikli demiryolu sistemi uzmanı Ryo Takagi bu sorunun yanıtının kolay olmadığını belirtiyor ve bunun sebebini tren teknolojisinin evrimleşmesinin karışık olmasına ve bir kısmı belirsiz toplumsal faktörlere dayanmasına bağlıyor. Takagi, Tokyu’nun temiz enerjiyi destekleme çabalarının yerinde olduğunu belirtiyor, ancak asıl kazanımın kırsal alanlardaki dizel lokomotiflerin hidrojen enerjisiyle, benzinli araçların elektrikle çalışır hale gelmesiyle ortaya çıkacağını savunuyor.
Tokyu, 2011’de Fukuşima’da yaşanan nükleer felaket sonrasında ülkenin kömür ve diğer fosil yakıtlara yönelmesine rağmen yenilenebilir enerjiye destek çıkan Tokyo Elektrik Şirketi‘ne açıklanmayan bir tutar ödedi. Şirket bunu hedefe giden bir adım olarak tanımlıyor. Bu tür adımlar dünyanın altıncı en fazla karbon üreten Japonya’nın 2050 yılında karbonsuz hale gelmesi açısından önem taşıyor.
Tokyo merkezli bağımsız ve kâr amacı gütmeyen araştırma kuruluşu Sürdürülebilir Enerji Politikaları’na göre Japonya elektriğinin yalnızca yüzde 20’sini yenilenebilir enerjilerden elde ediyor. Ülke 2030 itibarı ile yenilenebilir enerjinin payını yüzde 35-38’e yükseltmeyi, genel anlamda enerji kullanımını azaltmayı amaçlıyor. Buna rağmen, örneğin enerji ihtiyacının yüzde 84’ünü yenilenebilir kaynaklardan karşılayan Yeni Zelanda gerisinde. Yeni Zelanda 2055 de oranı yüzde 100’e çıkarmayı umuyor. Tokyo Elektrik Şirketi’ne göre; Tokyo trenlerinin kullandığı yenilenebilir enerji arasında hidroenerji, jeotermal, rüzgar ve güneş enerjisi bulunuyor. 100 km’den uzun demiryolu ağı her gün yaklaşık 2.2 milyon kişiye hizmet veriyor.