Türk lojistik sektörü temsilcileri, “Y ve Z kuşağıyla ilgili plan hazırlayamazsak şoför istihdamında Türkiye de ileride İngiltere gibi sıkıntı yaşayacak” uyarısını yapıyorlar…
Covid-19 salgınında tedarik zincirinin aksamasıyla yaşanan sorunlara çözüm aranıyor. Son olarak İngiltere, ağır vasıta şoförü eksikliği nedeni ile 5 bin geçici vize vereceğini açıklamıştı. Türk lojistik sektörü temsilcileri, İngiltere’de yaşanan sorundan Türkiye’nin ders çıkarması gerektiğini belirterek, “Y ve Z kuşağı ile ön çalışma yapıp master plan hazırlayamazsak şoför istihdamı konusunda Türkiye de ileride sıkıntı yaşayacaktır. Bunun için kamu, STK ve üniversiteler kolektif çalışlı” diyor.
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği) Başkanı Ayşem Ulusoy, salgın döneminde lojistik elemanlarının tedarik zincirinin aksamaması için sahada var gücüyle çalıştıklarını ifade etti. Bunun için kamunun, STK’ların, üniversitelerin çalışmalar yürütmesi gerektiğine değinen Ulusoy,
“Şoför akademileri kurulmalı. Üniversitelerde sürekli eğitim merkezleri de var. Ancak gençler artık daha kolay işe ulaşma hevesinde. Şoför lük meşakkatli meslek. Dernek olarak da bu konuda çalışmalarımız sürüyor” diye konuştu. Sürücülerin yabancı dil konusunda zorlanıyor diyen Ulusoy,
“Üniversitelerde altyapı oluşturarak ve dil eğitimine meslek liselerinden başlanırsa donanım sağlanır. Yurtdışına şoför ihraç etmek çok kolay değil, bu da ülkelerin talepleriyle bağlantılı. Biz bugün vizeyi bile uzun sürelerde alıyorsak uluslararası platformlarda o mesleği yapmak çok kolay bir şey değil. Bu da çok büyük bir dış göç olur biz de bunu hiç istemeyiz” dedi. Şoförlükte yaş ortalamasının yükseldiğini söyleyen Ulusoy, ortalama yükseldikçe 25-40 yaş arası genç nüfusun gelip tabandan desteklemesi gerektiğini belirtti. 69 yaşa kadar çalışılabildiğini kaydeden Ulusoy,: “Türk şoförlerin yaş ortalaması 50’nin üzerinde. O yaşlarda da genellikle işi bırakmak istiyorlar. Esasında bu sadece lojistikçilerin değil memleketin meselesi. Bu bir dengedir. Sınır kapılarında uzun süre beklemek de şoförleri etkiliyor.” Intermodal demiryolu taşımacılığına önem verilmesi gerektiğine de dikkat çeken Ayşem Ulusoy:
“Yeniş çağın problemi; denge. Dengeyi bozarsanız şoförünüz yoksa marketinizde ununuz da olmaz. Sürdürülebilirlik, her şey tedarik zincirinin sorunsuzca işletilmesine bağlı” dedi. Ulusoy, şoför maaşlarının rotaya göre değiştiğine de dikkat çekti.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Alper Özel:
İngiltere’deki gelişmeleri endişe ile izlediklerini kaydetti.
Avrupa’da sürücü açığı bulunduğunun altını çizerek; “Türkiye’de de var fakat İngiltere boyu tunda değil. Bizim sürücü mesleğini cazip hale getirmemiz gerekiyor.
Yoksa birkaç yıl sonra Türkiye de benzer bir durumla karşı karşıya kalabilir” dedi.
GENÇLERİN CESARETLENDİRİLMESİ GEREKİR:
“Gençleri bu iş için cesaretlendirelim istiyoruz. Üniversitelerle de görüşüyoruz, bu alanda belki meslek yüksek okulları olabilir. Araç teknolojisi, gümrük mevzuatı, yabancı dil, defansif sürüş teknik eğitim İle gençlere geniş kapsamlı bir eğitim ayağı oluşturmak istiyoruz. Böylece daha cazip hale gelir” görüşünü dile getiren Özel, Türkiye’nin uluslararası taşıma yapan yaklaşık 65 bin TIR’ı bulunduğunu sözlerine ekledi.
Özel; karayolu taşımacılığında ağır ticari araç sürücü ihtiyacını karşılamak amacıyla 65 yaş sınırının 69 yaş sınırına çekildiğini hatırlatarak, “Yaş sınırının yükselmesiyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na ciddi bir başvuru oldu. Şoförlerimizin Türkiye’de kalmasını istiyoruz. Salgının kahramanlarından biri de lojistik sektörü elemanlarıydı. Salgının ilk döneminde marketlere hücum vardı. Fakat ertesi günler raflar doluydu. Bunun nedeni de Türkiye’nin güçlü lojistik tedarik zinciri olması” dedi.