Mavi Marmara Ulaşım A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı M. Cahit Kuş; “1 Aralık’ta birinci yılını dolduracak OTİS Sistemi’nin ikinci yıl revizesi ile birlikte Özel Halk Otobüsçüleri yeni yılda çok daha da rahat soluk alabilecekler” dedi.
MAVİ Marmara Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet Cahit Kuş, 1 Aralık 2020 tarihinde yürürlüğe alınan “Kilometre Bazlı Sabit Gelir Sistemi”nin Özel Halk Otobüsçülerine pandemi kısıtlarına rağmen soluk aldırdığına dikkat çekerek, bir yıl sonra, 1 Aralık 2021 tarihinde yenilenecek OTİS sözleşmesi ile ilgili görüşlerinde önemli noktalara değindi:
DÜZENLEME YAPILACAK:
30 Kasım 2021 tarihi itibarıyla birinci yılını dolduracak olan OTİS sözleşmesini güncelleyerek yenileyeceğiz. 5 şirket ile İETT ile yapılacak olan görüşmelerde birinci önceliğimiz, geçen yıl yapılan “Özel Taşımacı İşletme ve Hak ediş Sistemi- (OTİS) sözleşmesinde” ortaya çıkan esnaf aleyhine olanların tespit edilmesi. Bunları gidermek.
Bir yıl boyunca yapmış olduğumuz saha çalışmalarında; hesapsız maliyet çalışmalarında, filo planlama hesaplamalarında yaşanan aksaklıkları tespit ederek, 5 şirketin ortak kararıyla ortak yeni sözleşme hazırlamaktır. Bu hazırlanan sözleşmede önceki sözleşmeyle yaşadığımız “sabit gider, sabit maliyetler” ki; bunların hepsi geçen yıldan bu yana müthiş biçimde bir artış göstererek bizi geriye itmiştir. Bunun ortaya çıkmasında Pandeminin, gerek devletler arası ekonomik çatışmaların olduğu söylenebilir.
Sebep ne olursa olsun bu durum maalesef; esnafın başta akaryakıt olsun, yedek parça olsun, birçok kalemlerinde aşırı fiyat artışlarından ekonomik kayba uğrattı.
Biz işte bu geriye gidişlerin önüne geçmek için tekrar güncellenmesi gereğini duyarak, güncelleme çalışmalarını gözden geçiril- mesine başladık. İnşallah bunu 30 Kasım 2021 tarihine kadar oluşturup, İETT Genel Müdürümüz Sayın Alper Bilgili ve heyetiyle görüşerek ele alacağız.
Biz çalışmalarımızda saha ger çeği ve ortaya çıkan durumları dik kate alarak taslak hazırlayacağız. İETT kurumu da kendine göre gelişmeler kar şısında bir taslak hazır layacak. Bir ara ya ge lerek her ikisinden ortak anlayışta birleşerek, esnaf çıkarına uygun, onu zora düşürmeyecek, sürprizleri yaşatmayacak, yeni sözleşme hazırlanacak.
ESNAFIN LEHİNE
Biz Mavi Marmara ve elbette diğer şirket yöneticileri olarak, esnaf lehine olan her şeyde varız. Aleyhine olacak hiçbir şeyde de yokuz. Bu mantıkla görevdeyiz. Sorumluluğumuzu bu mantıkla üstlendik ve elimizden gelenin üzerinde çalışma ve çaba göstererek bu anlayışla ne gerekiyorsa esnaf için yapmaya hazırız.
İşimiz zor değil. Çünkü, İstanbul Büyükşehir Belediyesi esnafla bir ve paydaşlık anlayışı ile, ama imkanları dahilinde çözümde yanımızda. Kendi yapılanmasından kaynaklı politik durumun ortaya koyduğu sıkıntılara rağmen, kamu hizmetinin yürümesi için anlayışla düzeltici işlemden yana bir İETT yönetimi var. Bu da İstanbul Büyükşehir Belediyesi yaklaşımıyla örtüşen amaçlar çözümsüz bir duruma gidişi göstermiyor. Yani, bir yıllık denemede sistemi iyileştirmede elimizde doneler var. Önümüzde eski sözleşme var. Sözleşme ile ortaya çıkan aksaklıkları, saha çalışmalarında da görüyor muyuz?
Elbette görüp yaşayarak tespit edip kayda alıyoruz. Bu kayıtlarla da gerekli tespitleri yapıldı… Görülen ve tespiti yapılan aksaklıları gidermek için ne yapması gerektiği konusu ele alınarak tespitler de yapıldı. Belli olan yapılacaklarla ilgili ortaklaşa alınan kararlara uygun harekete geçildi.
Dediğim gibi yapılması gerekenler belli.
Öyle Amerika’yı yeniden keşfe de gerek yok. Önümüzde hazır bir taslak var. Bu taslak üzerinde ve son net tespitlerle eksiklikleri netleştirmek. Ona göre çalışmak.
Bizde tüm şirketlerle ortak anlayışla bu çalışmaları sürdürüyoruz.
Başlattığımız bu çalışmalarımızın da elbette dayanağı var. Önceki sözleşmemizde, bu olası artışlarla ortaya çıkan dengesizliklerin giderilmesi için net tespiti lazım. Bunlar hesap edilerek karşılanacağı işin başında beyan edilerek sonraki gerekliliklerle ilgili çalışmaların yapılması. Hakkaniyetli ortak sektörel anlayışla esnafı düşünerek dikkatli olmalıyız.
SİSTEM HAYAT VERDİ:
Mavi Marmara olarak; yönetim kurulu başkanımız Ramazan Gürler, çok öncesinde bu geçişin olması gerektiğine inananların başındaydı ve bu çalışmada da öncü oldu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi aritmetiğinde de kamu yararının gerekleri konusunda da me kik dokudu. İzah ederek kapalı kapıların açılmasına varan sonuçlar elde etti. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile şirket yöneticileriyle ayrı ayrı görüşerek ortada var olduğu sanılan suni ayrılıkları giderdi. Elbette bu sonuçları kendine mal edici meseleye bakmadık. Dahası ortak akılla geleceğin getireceklerini hesaba katarak yürüyelim dedik. Bir ve beraber olmayı da başardık. Diğer şirketler de bu konuda ortak davranarak OTİS sistemi hayat buldu.
Nitekim; tarihe not düşme adına, pandeminin gelişiyle de ne kadar haklı olduğumuzu, Özel Halk Otobüsü İşletmecileri olarak bir ve beraber olmakta da ne kadar isabetli karar aldığımız ortaya çıktı.
Biz bir bütünüz ve ülke toplu taşımacılık sistemine de ulaşımına da örnek deneyimlerimizle yol gösterici deneyimimizin rol model olmasını da sağlayıcı olmamız lazım. Bugüne dek bunu yapmıştık. Şimdide ve gelecekte de yapacağız.
Yapmalıyız. Bu bizim ana görevimizdir. Nasıl ki tarihi İETT kurumu 150 senedir vizyon ve misyonuyla tecrübe abidesi.
Özel Halk Otobüsü İşletmecileri olarak:
Bizler de yaklaşık 100 yıla varan deneyimle o yoldayız.
Bakın; yeni trend, kamu-özel iş birliğini ortaya çıkardı. Özellikle, kent içi toplu taşımada operatör hizmeti özel ke- sim eliyle kamu denetiminde yapma yolunu açtı.
Peki biz ne demiş ve ne yapmıştık?
“İstanbul örnek olacak hamle yaparak birlik olmalı” demiştik…
Aynı yolda; O, bugünlerde geleceğin gereği diye belirlenen yol alışı, o dedikleri yolu, İstanbul olarak, çok önce örnek adımlarla attırmaya dönük çabalar sarf ederek bugünü işaret etmiştik. Yadırgansa da uğraşlar sonunda ortak akla dayalı yönlenişle sistem değişimine gitme yolunu bu sayede de açılmasına vesile olmuştuk. Demek ki, tecrübemiz geleceğin trendlerini görmemize bizi ulaştırıyor. Bu yüzden de gelişmelerin gösterdiği çizgiye uygun yol almamız gerekiyor. Bunu da akılla, iş birliği ve yeni anlayışla ama mutlaka birlik, beraberlik içinde yapmalıyız. Bu amaçla yol alışımızın süreceğine inanıyorum.