İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nin Kasım Ayı 4. birleşiminde İETT’nin 2023 yılı yatırım programı kabul edildi. İETT Genel Müdürü Alper Bilgili, yıl içinde yapılacak araç yatırımlarını açıkladı…
İSTANBUL-Büyükşehir Belediye Meclisi, Kasım Ayı toplantılarının 4. birleşimini Saraçhane Başkanlık Binası Meclis Salonu’nda gerçekleşti. Toplantıda, İETT Genel Müdürlüğü ’nün 2023 Yılı Bütçesi ile 2023-25 Yılları Yatırım Programı görüşüldü. Meclise bütçeyi sunan İETT Genel Müdürü Alper Bilgili, 2023 bütçesinin 15 milyar 400 milyon TL., gelir bütçesinin 12 milyar 431 milyon 450 bin TL. olarak belirlendiğini, ayrıca, 2 milyar 968 milyon 550 bin TL.’lik finansman açığının kredi ile karşılanacağını söyledi.
Bu yıl filoyu gençleştirmek için 2022 yılında öz kaynaklarla 160 ta ne yerli ve yüksek kapasiteli metrobüs aracı aldıklarını hatırlatan Bilgili, “2023 yılında da 50 adet metrobüs ve 100 adet otobüs alımı için ihale sürecimizi tamamlayacağız. Yine 2023 yılı içinde 50 adet 4 kişilik, 60 adet 14 kişilik elektrikli araç alımını gerçekleştirmiş olacağız. Özel Halk Otobüsleri’nin, Dijital Dönüşümü kapsamında 2022 yılında 3.041 özel halk otobüsünde yolcu konforundan şoför güvenliğine kadar birçok alanda araç içi teknolojik dönüşümünü gerçekleştireceğiz” dedi.
Otobüs ve metrobüs filosunda 10 bin km.’deki arıza sayısının 2018 yılında 3.4 iken bugün 3.2 seviyesine, 100 bin km.’deki kaza sayısının ise 3.9 iken bugün 3.2 seviyesine gerilediğine dikkat çeken Bilgili, Metrobüs hattında en fazla kazanın 2016 yılında yaşandığını söyledi. Hizmet kalitesinin artırımı amacıyla, garajlarda ilk kez bu yıl TÜV standartlarına uygun 10 adet muayene istasyonu kuruldu.
Özel Halk Otobüsleri dahil olmak üzere tüm araçlar, zorunlu TÜV muayenelerinin yanı sıra artık yılda 2 kez de İETT tarafından muayene ediliyor.
Ekim Ayı’na kadar 7 bine yakın teknik muayene, bu istasyonlarda gerçekleştirildi. 2022 yılında servis öncesi ve sırasında olmak üzere toplam 2 milyona yakın denetimi gerçekleştirmiş olacak. Operasyonel faaliyetler sırasında oluşabilecek aksaklıklara daha hızlı ve etkin müdahale edebilmek amacıyla motorlu acil durum müdahale ekipleri de kuruluyor. Taşeron firmalarda 2018’den bu yana çalışan yaklaşık 2 bin şoför istihdam edildi. Kadın istihdamının desteklenmesi amacıyla da şuan 112 olan kadın şoför alındı. İETT’nin verilerine göre, son 1 yılda ekonomide ve kurlarda yaşanan değişim toplu ulaşım ve İETT üzerinde ciddi etkiler oluşturdu. Son bir yılda akaryakıt fiyatı yüzde 200, döviz kurları yüzde 90, asgari ücret ise yüzde 100’e yakın arttı. Bu nedenle yıllar içerisinde bilet fiyatı 1.1 dolardan 0.40 dolara düştü. Akaryakıt, döviz kuru ve enflasyon oranlarındaki yüksek artışlar nedeniyle yolcu başı gider 13.5 TL. seviyelerine yükseldi. Aradaki yolcu başına 9 TL.’lik farkı İBB karşılıyor.