Gaziantep Özel Halk Otobüsçüleri Başkanı Ahmet Kılıç, “başımıza gelenleri tekrarlayarak öldük bittik yakarışları sorunumuzu çözmez. Konuya icra yetkisine haiz, yönetim erkinin çözüm bulması gerekir” değerlendirmesiyle yapılması gerekenler dikkat çekti.
GAZİANTEP- “Biz ancak, ülke ulaşım planına uygun toplu taşıma hizmetini verir, devletin toplu taşıma sistemine bakışına göre saha gerçeğinde yolunda gitmeyen uygulamalar varsa bunları kendi bölgemizde ve ülke geneline etkisini ortaya koyarak göstermeye çalışırız. bu sayede hızlı önlem almasını sağlamaya çalışırız. Böyle de yapıyoruz. Elbette olan bitenleri saha her an sahada yer aldığımızdan da açık seçik olduğu gibi görüyoruz. Bu deneyimimizle, mevcut sistemdeki bugünkü aksamaların sebebi olan bu sistemde ısrar, hizmeti aksatmakla kalmaz. bir süre sonra da kilitler.
Benim değerlendirmemi tekrar edeyim, mevcut sistemde ısrar ve yerleşik getirilerle yetinmek sorunu artıracağı yönünde.
Bizi sürdürülebilirliği kalmayan uygulamada ısrar yanlışlığı vurdu. Durumumuz da ortada.
Ama; sistem gereği denetim ve yürütümünde hizmet verdiğimiz belediyelere sıra geldi. Şimdi sıra belediyelerde ve belediyelere de devam ettirilen uygulamalar ve popülist değişimlerle ek uygulamalar, eninde sonunda onlara yansıyacak ve zora sokacak. sadece bize destek vermesini yasayla öneren hükümet uygulamasından değil. genel değişimin gerisinde kalınmasından da yansıyan sorunlar yaşayacak belediyeler.
Bize düşen de şuan için ortak anlayışla da yol almak için, çözümün ortaklaşa bir “kamu özel iş birliği” kavramını öne çıkarmak.
Bu çerçevede evrensel değişime uygun yeni nesil işletmecilikte iş birliğini hayata geçirmeyi önermek.
Bunu ortaya koyuyorum. Biz Gaziantepli Özel Halk Otobüsçüleri olarak, hizmeti sürdürebilmemiz için mevcut uygulama devam ettiği sürece belediyeden dediklerimizi, kendilerine yansıyacak noktayı da dikkate alarak iletmek istiyoruz. Önlem alınmasında, doğru karara varılmasında destek vermelerini istiyoruz. Daha net söylersem:
1. Taşıma ücretleri tek rakamlı olmalı.
2. Serbest binişler, öğrenci indirimleri, çeşitli bilet farklılıkları her araç başı biniş sayısıyla hesaplanmalı.
3. Belediyelerin tarifesi ile özel halk otobüsçülerin taşıma tarifeleri farklı olmamalı.
4. Toplu taşıma hizmetindeki araçlar tek renk olmalı.
5. özel halk otobüslerine binenlerin her yolcu için elektronik bilet toplama sisteminde belirlenen adetlere göre özel halk otobüsçülerine ödenmeli.”
Bu talepler dediğim yansımayı da öneyeceğinden ısrarcıyız. Çünkü; Pandemi öncesi ve sonrasında, devam eden ekonomik sıkıntılar sonucu, mücbir dediğimiz müdahil olamadığımız olumsuzluklar-ekonomik piyasa krizi- ve yanlışlar sonucunda özel halk otobüsçüleri ciddi kayıplar yaşadı. Nefes alamaz duruma düşürüldü. Bu yaşananlar sadece sadece Gaziantep ile sınırlı değil.
bu nedenle de sadece bir vaka olarak söz ederek örnekliyor, kendi durumumuzu ortaya koyuyoruz:
Gaziantep yukarıda belirttiğim ‘Acil çözüm paketi’ adı altında düzenleme yapılmasını bu çerçevede talep etmekteyiz. bir başlangıç. bir düzeltici işleme birlikte başlamak adına bu önemsenmeli diyorum. Bu konuda kaybedilecek zaman da yoktur.
Son gelişmeler ve davranışlardan sonra, toplu taşımada biniş başı ücretin esnafa ödenmesi, sistemin buna göre rehabilite edilerek kamu özel iş birliğine dayalı bir çalışmaya geçilmesi en doğru davranış olacak. Ancak asla kalıcı çözüm için yeterli olmayacaktır. Dünya özel sektöre, taşımacılığı “güçlendirilmiş operatör” tanımı ile yaptırırken, bizde de belediye ya da valilik emrinde bir Özel Halk Otobüsü işletmeciliği esasları ile ülke geneli ortak anlayışlı toplu taşıma da üst çerçevede benzeri bir sistemi kurulabilir. Adil dengeli, gelir gidere dayalı işletmeciliğin de bu sayede önü açılabilir. Bu konu ve bu gerekliliği göstermek, özellikle nihayetlenerek normale döneceğimiz seçim sonrası dönemde, temel görevimiz olmalı. yaklaşımıyla iş birliğine gidilmenin ortak ciddiyetinden söz ediyorum”