Ağır Ticari Araçlar Derneği (TAİD), Yönetim Kurulu Başkanı Burak Hoşgören, yönetim kurulu ve üyelerinin katılımlarıyla düzenlenen toplantıda 2023’ün ilk yarısını değerlendirdi…
TAİD (Ağır Ticari Araçlar Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Burak Hoşgören’in yaptığı açıklamaya göre; 2023 yılı haziran ayında ağır ticari araç pazarında 3 bin 654 adetlik satış yapıldı. Sektör, 2023 yılı ocak-haziran döneminde ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 48 artışla toplamda 22 bin 52 adetlik satışa ulaştı. 2022’yi 38 bin 149 araç satışı ile kapatan sektör böylece geçen yılki toplam hacmin yüzde 58’ini bu yıl ilk 6 ayda gerçekleştirdi. Uzun yol ve yurt içi lojistik hizmetlerinde kullanılan çekici satışları, 2023 yılı ocak-haziran döneminde geçen yıla göre yüzde 48 artarak 13 bin 451 adet olarak gerçekleşti. İnşaat, madencilik, dağıtım ve yük taşımacılığı, atık yönetimi gibi uygulamalar için sunulan 16 ton ve üstü kamyon satışları yüzde 54 artarak 5 bin 631 adet ve 16 ton altı kamyon satışları da yüzde 36 artarak 2 bin 970 adet oldu.
Semi-treyler araç satışları, 2023 yılı haziran ayında bir önceki yılın haziran ayına göre yüzde 19 artarak 1.172 adet olarak gerçekleşti. 2023 yılı ocak-haziran döneminde ise semi-treyler araç pazarında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 66 artışla 9 bin 325 adetlik araç satışı gerçekleştirildi.
Açıklamada görüşlerine yer verilen TAİD Yönetim Kurulu Başkanı Burak Hoşgören, ağır ticari araçlar sektörünün uzun yol taşımacılığından yurt içi lojistiğine, dağıtım, inşaat, maden, atık yönetimi de dahil olmak üzere pek çok alanda ekonomilerin nabzını tuttuğunu belirtti.
Hoşgören, genel olarak üretim, sanayi ve hizmet kollarının tamamının, bir şekilde ağır ticari araçlar sektörünün sunduğu ürün ve çözümlerle ilerlediğini ifade etti. 2023’ün ilk yarı tablosuna bakıldığında aslında sene başındaki öngörüleri ile paralel bir gidişat gözlemlediklerini ifade ederek şöyle konuştu,
“Bu artışların bir kısmı, geçen yıldan gelen talepleri işaret etse de araçlarımızın sunulduğu pek çok alanda bir ivme yaşandığını söylemeliyiz. 2016-2019 arasında daralma gösteren bir pazardan sonra 2020’den bu yana pazar normal seviyelerine geri döndü.
2023’te yaşanan ekonomik dalgalanmalara rağmen ekonomi hız kesmedi ve sektörlerde hareketlilik devam ediyor. Bu hareketliliğin yarattığı bir talep oluştu. Uluslararası lojistik hizmetleri, lojistik şirketlerinin maliyet sıkıntılarına rağmen artarak devam ediyor. İş hacmindeki ivme nedeniyle tüm zorluklara rağmen yatırımlar sürüyor. Öte yandan örneğin inşaat alanında da bir artış söz konusu. Çok üzücüdür ama yaşadığımız büyük deprem felaketinden sonra hem afet bölgesinde hem de İstanbul başta olmak üzere diğer bölgelerde başlayan kentsel dönüşüm süreçleri inşaat kamyonlarına olan talepleri artırdı.” TAİD olarak yatırım denklemlerini yakından takip ettiklerine değinen Hoşgören, alımı etkileyen faiz oranları, vergi uygulamaları gibi konuları, ülkeyi ve dış ekonomileri, ticaret akışlarını detaylarıyla takip ettiklerine dikkati çekti. Hoşgören, “Bugün Türkiye’de ağır ticari araçlar sektörü, ana sanayi, yan sanayi, distribütör, yetkili bayiler ve servis noktaları başta olmak üzere 150 binin üzerinde istihdam sağlıyor ancak diğer sektörler ile etkileşimimiz göz önüne alınırsa daha da büyük bir tablo ile karşılaşılıyor” dedi.