Avrupalı havacılık şirketi Airbus’tan yapılan açıklamada, iki şirket uçaklar için UltraAir olarak bilinen bir lazer iletişim terminalinin geliştirilmesi ve üretilmesi için bir ortaklık anlaşması imzaladı…
Airbus ve VDL Group, uçaklar için UltraAir olarak bilinen havadan lazer iletişim terminali üretmek için güçlerini birleştirdi.İlk prototipin 2025 yılında üretilmesi ve uçuş yapması planlanıyor. Airbus ve Hollanda Uygulamalı Bilimsel Araştırma Örgütü (TNO) liderliğindeki geliştirmeye dayanarak, iki şirket ilk prototipi üretip, 2024’te ilk uçuş testini gerçekleştirecek. Airbus ve Hollandalı bir yüksek teknoloji endüstriyel tedarikçisi olan VDL Group, 2024 itibariyle, bir hosting uçağıyla entegrasyona hazır hale getirmek için prototipi daha da endüstriyel hale getirecek. Bu endüstriyel prototipin uçuş testinin 2025 yılında bir uçakta yapılması planlanıyor. UltraAir, Dünya’nın 36 bin km yukarısındaki sabit yörüngedeki bir yer istasyonları ve uydular ağında lazer ışınları kullanarak büyük miktarda veri alışverişini sağlayacak. Son derece kararlı ve hassas bir optik mekatronik sistem dahil olmak üzere benzersiz bir teknolojiye sahip olan bu lazer terminali, parazit önleme ve düşük müdahale olasılığı sağlarken saniyede birkaç gigabit’e ulaşabilen veri aktarım hızlarının yolunu açacak. Bu şekilde UltraAir, Airbus’ın SpaceDataHighway gibi lazer tabanlı uydu takımyıldızları sayesinde askeri uçakların ve İnsansız Hava Araçları’nın (İHA) çok alanlı bir savaş bulutu içinde bağlanmasına izin verecek.
Uzun vadede UltraAir’in hava yolcularının yüksek hızlı veri bağlantıları kurmasını sağlamak için ticari uçaklarda uygulanabileceği belirtildi. Kuantum çağında veri trafiğinin çözümü görülen lazer iletişim teknoloji uydu iletişiminde sonraki devrim sayılıyor. Uydu bant genişlik isteği arttıkça, geleneksel uydu iletişim radyo frekansı bantları sorun yaşıyor. Lazer iletişimse, mevcuttan 10 kat hızlı, 1.000 kat fazla veri getiriyor. Lazer bağlantılar, halihazırdaki radyo frekanslarıyla karşılaştırıldığında, çok dar ışını ile araya girme zor olduğundan, giriş ve algılamayı önleme avantajı da var. Böylece, lazer terminalleri daha hafif, daha az güç tüketerek, daha iyi güvenlik sağlayabiliyor.