Kaliforniya’da trafik kazası sonrası sürücüsüz araçlara ceza kesilmemesi sokaktaki insanlar için ciddi tehdit …
ABD-Kaliforniya Eyaleti’nin mevcut yasaları gereği, kendi kendine giden otomobiller trafik cezasından muaf kabul ediliyor. Bu boşluk, aktivistleri harekete geçirdi. Bu yasal boşluğun doldurulması ve sürücüsüz araçların daha iyi takip edilmesi için kampanya başlatıldı.
San Fransisko Polis Şefi Bill Scott’ın, özellikle devriyede olan polis memurlarına gönderdiği bir notta şu ifade yer alıyor: “Otonom araç, sürücüsüz modda işletilirken, meydana gelen hareketli trafik ihlalleri (hareketli trafik ihlali, araç hareket halinde meydana gelen trafik ihlalleri için kullanılıyor, örneğin park ihlali bu tanımın dışında kalıyor) için trafik cezası yazılamaz. Teknoloji hızla gelişiyor ve bazen yasa ve düzenlemeler bu değişikliklere aynı hızda uyum sağlayamıyor.”
San Fransisko Belediye Ulaşım Dairesi Yöneticisi Jeffrey Tumlin de şunları söylüyor: “Sahadaki bir polis memurusunuz ve San Fransisko’da her zaman yaşandığı gibi bir araç, kuralları ihlal etti. Cezayı kime keseceksiniz? Otonom araçlar yasayı çiğnediğinde ne yapılacağına dair düzenlemeler için çalışmamız gerekiyor.”
Sürekli değişen ve gelişen bir teknoloji konusunda iyi bir düzenlemeyi hazırlayıp, uygulamak çok zor ancak imkansız değil. Sonuçta, Teksas ve Arizona trafik yasalarını yenileyerek, otonom araçlar yasaları çiğnerse, ceza yazılabilmesinin önünü açmış oldu. 2018 yılında, sürücüsüz araçtaki yolcuya, otonom aracın işlediği trafik ihlali sebebiyle ceza yazılmıştı, ki bu da en doğru uygulama olmayabilir. İşleri daha da karıştıran başka bir durum da, sürücüsüz araçlara Kaliforniya’da park cezası yazılabiliyor olması, yani bu araçlar sadece hareket halinde yaptıkları ihlallerde ceza almıyor.
Kaliforniya’da yasa yapıcılar Waymo ve Cruise adlı iki büyük sürücüsüz araç şirketinin San Fransisko’da 7/24 taksi hizmeti vermesini onaylamıştı. Sadece 10 gün sonra Cruise şirketinden bir sürücüsüz araç, itfaiye aracıyla çarpışmış ve Kaliforniya Motorlu Araçlar Dairesi şirketten kullandığı sürücüsüz araç sayısını azaltmasını istemişti.
Bir yanda otonom araç üreticileri, araçların daha çok yol yapmasının onları daha iyi hale getirebileceklerini söylüyor. Diğer yandan da aktivistler araçların daha fazla yol yapma ihtiyacının, insanların araç sürdüğü ve yayaların yürüdüğü yollar olması gerekmediğini söylüyor. Herkesin üzerinde önemle durduğu konu ise; şehirde otonom araçlara hareketli trafik ihlallerinde ceza yazılmama sebebi, aslında ceza yazılabilecek kimsenin olmaması. Saldım çayıra mevla kayıra misali, bu araçlar yasaları çiğnerse, onların da insanlarla aynı şekilde sorumlu tutulmalarının bir yolu ya da üreticinin sorumlu tutulması gerekmiyor mu?