AB-Avrupalı üreticiler Çin’in otomotiv endüstrisindeki yükselişi sonrası zor günler yaşamaya başladı. Çin’deki satış adetleri son çeyrekte ciddi oranlarda düşünce sektörün satış grafikleri hiç de beklenen sonuçları göstermiyor. BMW’nin son çeyrekte satışı üçte bir oranında azalmış. Mercedes’in teslimat adedi 2024’ün ilk 9 ayında %10 düşmüş, Porsche’nin ilk 9 ay satışları %29 gerilemiş, 100 bin dolarlık elektrikli Taycan’ın satışı küresel çapta %47 düşmüş. Volkswagen’nin Çin’deki pazar payı pandemi öncesinde %25 iken, son dönemde %15’in altına inmiş durumda. Ayrıca, özellikle, küresel otomotiv sektörünün sanayileşmiş Alman üreticileri 3. çeyrek raporlarında ilginç sonuçlar ortaya koyuyor. Audi %91, BMW %84, Volkswagen %64 ve Mercedes-Benz %54 düşüş gösteriyor. Öte yandan, Çin, ABD ve Birleşik Krallık’tan sonra AB’deki araç üreticilerinin en fazla ihracat yaptığı üçüncü büyük pazar haline geldi. 2023 yılında Çin’den AB’ye 9,7 milyar Euro değerinde 438.034 adet tam elektrikli araç ithal edilmiş. Buna, AB’li üreticilerin Çin’de üretip Avrupa’ya getirdiği modeller de dahil. 2023 yılında AB’den Çin’e 852,3 milyon Euro değerinde 11.499 tam elektrikli araç ihraç edilmiş. Çin’de üretilen araçların AB elektrikli araç satışlarındaki pazar payı son üç yılda yaklaşık %3’ten %20’nin üzerine çıkmış.
Bununla birlikte Çin merkezli markaların aynı segmentteki payı %8’in altında. Avrupalı otomobil üreticilerinin Çin’e ek vergi getirmeyin çağrısının ardında da bu oranlar yatıyor. Çünkü, Çin küresel çapta otomotiv endüstrisini adeta tekel haline getirmiş görülüyor. Üretim maliyetinin düşük olması, teknolojik ve dijitalleşmenin imkanlarından üst düzeyde yararlanıyor olması ucuz araç satışını ortaya koyuyor ABD, Birleşik Krallık ve AB de bu modelden etkilenmiş görülüyor. Hükümetlerin ortak bir kararla Çin’i durdurma planları ek vergi ile önlenecek görülmüyor.
![](https://www.kenticitoplutasima.com.tr/wp-content/uploads/2025/01/ic1-7.jpg)
Her şeyden önce ucuz işçilik ve robotik üretim sorunların en başında geliyor. Çin dışında, diğer küresel üreticilerin çok ciddi tedbirler alması halinde gelecek yıllarda bu kabustan kurtulması mümkün görülüyor. Endüstri danışmanlık şirketleri, Çin dışında herkesin fabrikasının kapısına kilit asacak hale geleceğini belirtiyor.