İnsan hayatına önem verilmesi öne çıkarak güvenlik ve canın öneminin yasal koruda önceliğe alınması istendi.
İSTANBUL-Her gün artan trafiğin eScooter kullanımının hızla yaygınlaşmasına neden olduğunu belirtenler, özellikle, büyük şehirlerde yaygınlaşan eScooterlar için doğru tedbirler alınmadığını gösteren kazaların arttığı, bu nedenle ciddi yaralanma ve ölümlerle sonuçlanabilecek trafik kazalarına yol açabileceğine dikkat çekiyor. Resmi olmayan rakamlara göre, 2023 yılında, eScooterlar’ın karıştığı 2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 eScooter kullanıcısının yaşamını yitirdiğini 2 bin 50 kullanıcının yaralandığı belirtiliyor.Uzmanlar, eScooterlar’ın büyük şehirlerde giderek daha fazla tercih edildiğini belirterek, güvenli halde kullanılmasını sağlayacak tedbirlerin alınmasını sağlamanın önemine değiniyor. “Özellikle, İstanbul, İzmir, Ankara gibi büyük şehirlerimizde artan hatta günün belirli saatlerinde taşıtların hareket edemez hale gelmesi nedeniyle eScooter’lar ve motosikletler hızlı ve kolay ulaşım çözümü olarak tercih ediliyor. Trafiğe takılmadan seyahat etmek isteyenler gerek paylaşımlı eScooterlar’ı gerekse kendi eScooterları’nı kullanıyor.
Her gün daha da artan trafik doğal olarak her gün eScooter sayısının ve kullanımının artmasına sebep oluyor” diyorlar. Bu noktada, hayatımıza son 5 yılda yoğun olarak giren eScooterlar’ın güvenli kullanımı sağlanamazsa trafik çarpışmalarında eScooter kullanıcılarının ölüm ve yaralanmalarını çokça duymaya devam edeceğimiz belirtiliyor.
TÜİK’e göre, ülkemiz karayolu ağında 2023 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 389 bin 362 taşıtın yüzde 48,5’i otomobil, yüzde 23,8’i motosiklet, yüzde 14,0’ı kamyonet, yüzde 2,4’ü minibüs, yüzde 2,3’ü bisiklet, yüzde 2,3’ü çekici, yüzde 1,9’u kamyon, yüzde 1,7’si otobüs, yüzde 0,8’i traktör ve yüzde 2,4’ü diğer taşıtlardan oluştu. Diğer olarak tanımlanan taşıtlar; elektrikli scooter, özel amaçlı taşıt, bilinmeyen, vb. olarak tanımlanmıştır. Karayolunda yıllardır kullanılan minibüs, çekici, kamyon gibi taşıtların karıştığı trafik çarpışmaları ile kıyaslandığında yüzde 2,4’ün çok dikkate değer bir oran olduğu anlaşılıyor. Resmi olmayan rakamlara göre; 2023 yılında, eScooterlar’ın karıştığı 2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 eScooter kullanıcısının yaşamını yitirdiğini 2 bin 50 kullanıcının yaralandığı belirtiliyor. Gelişmiş ülkelerde benimsenen “Güvenli Sistem Yaklaşımı” eScooter kullanımında kullanıcı yaşını 16 olarak belirlemiş. Ancak, 16 yaşındaki kullanıcının sahip olması gereken hiçbir bilgi tanımlanmamış. Trafik kurallarını biliyor olması, trafik işaretlerini biliyor olması, trafik akışını biliyor olması gibi kritik bilgiler ölümle yaşam arasındadır. Bu temel bilgilere sahip olmayan birinin taşıt yolunda bir taşıtı güvenli bir halde sevk ve idare etmesi maalesef mümkün değildir. Bununla birlikte, kullanıcıların 16 yaşında olmalarını sağlayacak hiçbir önlem bulunmuyor ne yazık ki. eScooterlar’ın mevzuata göre; varsa bisiklet yolu veya bisiklet şeridinde, bisiklet şeridi yoksa, trafik güvenliğini riske atmayacak şekilde sağdan gidilmesi kaydıyla taşıt yolunda, hız sınırı 50 km.’nin altındaki yollarda, yerel yönetimler tarafından yasaklanmamış olan yollarda kullanılması gerekiyor. Uzmanlar, “Devlet, akademi, sivil toplum kuruluşları ve uzmanlar tedbir ve uygulamaları belirlemeli” derkin, elektrik enerjisi kullanımları ile çevreci bir çözüm olmaları, şehir içi trafik yoğunluğunun azaltılmasında önemli bir çözüm olması, toplu ulaşım ile entegrasyonları sayesinde alternatif ve sürdürülebilir ulaşımın geleceği olmaları dolayısı ile eScooter ve benzeri taşıtların desteklenmesi gerektiğine işaret ederek; “Ancak, güvenli kullanım sorunları mutlaka çözülmelidir” diyor.