IATA, Nisan 2023 küresel hava kargo piyasalarına ilişkin verileri yayınladı. Önceki yılın talep performansına göre yavaş olmakla birlikte düşüşün devam ettiğini gösterdi…
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), Nisan 2023 küresel hava kargo piyasalarına ilişkin verileri yayınladı ve bir önceki yılın talep performansına göre daha yavaş olmakla birlikte düşüşün devam ettiğini gösterdi. Kargo ton-kilometre (CTKs) cinsinden ölçülen küresel talep, Nisan 2022’ye kıyasla %6,6 düşüş kaydetti (uluslararası operasyonlar için -%7,0). Yıllık bazda yaşanan bu düşüş, bir önceki aya göre (-%7,6) iyileşmeye işaret ediyor. Türkiye hava kargo piyasasına baktığımız zaman Nisan 2022’ye kıyasla hacimlerde %24,5 navlunlarda %43,3 gerileme yaşandı. Nisan 2022’ye göre 6 bin ton kaybeden hava kargo ihracatında artı olarak dikkan çeken ürün yaş meyve sebze oldu. Sezonu olduğu için tabelaya yansıdı. Destinasyon bazında Moskova taşımaları piyasada öne çıktı. Nisan ayında IATA sıralamasında Kerry ASAV kargo acentesi birinci oldu. Kapasite (mevcut kargo ton-kilometre, ACTK olarak ölçülür) Nisan 2022’ye kıyasla %13,4 arttı. Nisan 2019’a dönemine kıyasla da %3,2 artarak son üç yılda ilk kez kapasite COVID öncesi seviyeleri aşmış oldu. Bu güçlü artış, yolcu sektöründeki talebin toparlanmaya başlamasıyla birlikte, temel olarak göbek kapasitesinin artışından kaynaklanıyor. Bu iyileşmeye rağmen yük taşıma kapasitesi %2,3 oranında azaldı. Preighter operasyonları 2,5 yıllık kesintisiz faaliyetlerin ardından Mart ayında sona erdi.

Küresel kargo talebini etkileyen başlıca faktörler:
– Kargo talebinin öncü göstergesi olan Satın Alma Yöneticileri Endeksi’nin (PMI) küresel yeni ihracat siparişleri bileşeni Nisan ayında iyileşme kaydetti. Çin’in PMI seviyesi kritik 50 sınırını aşarak dünyanın en büyük ihracat ekonomisinden mamul mallara talebin arttığına işaret etti.
– Küresel mal ticareti Mart ayında %0,2 oranında artarak Kasım 2022’den bu yana ilk kez yıllık bazda artış gösterdi.
– Tüketici ve üretici fiyatlarındaki artışlar ılımlı seyretti. Nisan ayı manşet Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) ABD’de %5,0, Çin’de %0,3, Japonya’da %3,5 olarak kaydedildi. Avrupa daha yüksek (%8,1) olmakla birlikte, Ekim 2022’deki %11,5’lik zirvenin oldukça altında artış kaydetti.