Avrupa karbon azaltımı, havayolu bağlantısı ve “Tek Havacılık Pazarı” masaya yatırıldı…
İSTANBUL-ACI Europe Başkanı ve SEA Milan Airports CEO’su Armando Brunini, İstanbul’da düzenlenen 34. ACI Europe Yıllık Kongresi ve Genel Kurulu’nda yaptığı konuşmada, Avrupa’nın karbon azaltımı, havayolu bağlantısı ve Tek Havacılık Pazarı gibi konuların Avrupa’nın rekabetçiliği ve uyumu açısından önemine dikkat çekti. Brunini, Avrupa Birliği Yeşil Anlaşması ve Fit for 55 paketine tam destek verdiklerini belirterek, “Havalimanları için karbon azaltımı en büyük zorluk ve bu nedenle bir önceliktir. Bilim, etkili iklim eylemi olmadan gezegenimizin geleceği konusunda nettir. Dolayısıyla, Yeşil Anlaşma ve Fit for 55 ileriye giden yoldur” dedi. Brunini, ayrıca, anlaşmaların büyüme motoru olması gerektiğini vurgulayarak Fit for 55’in uygulanmasında esneklik mekanizmalarının gerekliliğini belirtti. SAF’ın maliyet açısından rekabetçi olmasını sağlamak için Brunini, AB SAF endüstri politikası kapsamında finansal destek teşviklerinin önemine dikkat çekti. Ayrıca, mevcut esneklik mekanizmalarının 2034 sonrasına kadar uzatılmasını ve esnek muhasebe sistemlerinin (book & claim) desteklenmesini önerdi.
DÜZELTİCİ İŞLEMLER ÖNERDİ
Brunini, sıfır emisyonlu uçakların gelecekteki dağıtımına değinerek, AB Sıfır Emisyonlu Uçaklar Endüstriyel İttifakı‘nın vizyonuna göre, 2050 yılına dek AB içi uçuşların %36-68’inin hidrojen ve elektrikle çalışan uçaklarla yapılacağını belirtti.
Bu uçakların hizmete girmesi için havalimanlarının enerji tedarik ve dağıtım altyapıları yeniden yapılandırılma gereğine de değinerek, bu konuda koordineli politika ve yatırım gerektiğinin altını çizdi. Brunini, Tek Havacılık Pazarı‘nın korunmasının ve etkinliğinin artırılmasının da öncelikli olduğunu söyleyerek, Bunun, özellikle kapasitelerin zorluklarla karşı karşıya olduğu ve havacılık pazarında yapısal değişikliklerin yaşandığı dönemde önemli olduğuna dikkat çekti. Havalimanı slot kurallarının gözden geçirilmesi gerektiğini de isteyen Brunini, mevcut kuralların daha verimli kullanımı ve yeni girişimcilerin havalimanı slotlarına daha etkili erişimi sağlamak için şeffaflığa ihtiyaç olduğunu söyledi. Ayrıca, SESAR Araştırma ve Dağıtımının bir sonraki AB mali çerçevesinde devam eden mali desteğin gerekliliğine dikkat çekti. Brunini, Avrupa’nın havacılıkta karbon azaltımına devam ederken, havayolu bağlantısı sosyo-ekonomik faydalarını da koruması gerektiğini vurgularken aynı zamanda, yenilik ve dirençlilik için AB düzeyinde daha etkili destek gerektiğini de sözlerine ekledi