Türk otomotiv tedarik sanayi, savaş nedeniyle üretimi aksayan firmaların da umudu oldu. Hem Avrupa, hem de Rus firmalar, mevcut tedarikçilerinden temin edemediği otomotiv parçalarını Türkiye’den almak için harekete geçti…
Savaşın uzaması, tedarik zincirindeki kırılmayı her geçen gün daha da derinleştiriyor. Bir yandan hammadde fiyatlarındaki rekor artışlarla mücadele eden otomotivciler diğer yandan parça tedarikinde yaşanan sorunları aşmak için alternatif pazar arayışına girdi. Sektör temsilcileri, özellikle, son bir haftada hem Avrupalı, hem de Rus firmaların otomotiv sanayiye yönelik parça tedariki konusunda Türkiye’den taleplerinin arttığını açıkladı.
Rusya’dan ithalat talebi artıyor ama ödemeler konusunda batının yaptırımları kapsamında uluslararası para transferi sistemi SWIFT’ten çıkarılması, bu ülke ile ticaret yapanların satışını yaptıkları ürünlerin parasını almak konusunda belirsizlikler yaratıyor. Bu konuda alternatif ödeme yolları üzerinde çalışılıyor.
Masada, milli para birimleriyle ticaret, SWIFT’in yerine Rus sistemi SPFS’ye katılım, barter ve üçüncü ülkeler üzerinden ticaret var. Savaşı nedeniyle küresel çip krizinde yeni bir dalga beklenirken, S&P Global, otomotiv sektöründe, 2022’de 2.6 milyon adet kayıp yaratacağını öngörüyor. 2023’te de benzer oranda bir kayıp olacağı tahmin ediliyor. En kötü senaryoda yıllık 4 milyon adetlik kayıptan bahse- diliyor. S&P Global’in raporunda Rus paladyumunun küresel tedarik pazarından çıkması durumunda sektörün en büyük tedarik darboğazını yaşayabileceği uyarısı yapılıyor.