PwC’nin strateji danışmanlığı grubu Strategy&, küresel ölçekte hazırladığı “Elektrikli Araç Satışları İncelemesi”nde elektrikli arabaları geleceğin ulaşımı olarak nitelendirdi…
Strategy& ve PwC Autofacts iş birliği ile yapılan Elektrikli Araç Satışları İncelemesi raporunda, elektrikli araçların küresel çaptaki satışlarıyla ilgili ana lizlere yer verildi. İncelemenin 2022 yılının ikinci çeyreğine dair sonuçları yayınlandı. Bataryalı elektrikli araçlar yılın durgun araç piyasasında en çok tercih edilen araç türü oldu. 2022’nin ilk yarısında küresel bataryalı elektrikli araç (BEV) satışları, önceki yılın ay nı dönemine göre %81 arttı ve Çin bu artışın büyük kısmında pay sahibi oldu. Çin’deki BEV satışları, 2022’nin birinci yarısında 2021’in aynı dönemine göre iki katını aşarak 2 milyona ulaştı. PHEV satışlarında büyüme Çin’de daha da hızlı ilerleyerek; 2021’in ilk yarısına kı yasla, 2022’nin ilk yarısında %170 arttı. Ayrıca PHEV mutlak satış sayısı, BEV’lere göre kayda değer derecede azdı.

Strategy& Şirket Ortağı Kağan Karamanoğlu, elektrikli araç satışlarıyla ilgili şu değerlendirmeyi yaptı: “Genel olarak, Türkiye’de toplam elek- trikli araç satışları 2022’nin ilk yarısında önceki yılın aynı dönemine göre %9 artarak %8 pazar payına erişti. Bununla birlikte üretimdeki dar boğaz nedeniyle küresel BEV satışlarının artışı kısa vadede hız kaybediyor. Yine de Almanya ve diğer kilit pazarlarda BEV’lerin pazar payı büyümeye devam ediyor.
Geleceğin bataryalı elektrikli araç üreticilerinden biri olan Türkiye, BEV pazarının ön de gelenlerinden olmada iddialı. Türkiye’de 2022’nin ilk yarı BEV satışları, önceki yılın aynı dönemine göre %154 artarak 2.263 birime yükseldi.”
2022’nin ilk yarısı genel PHEV satışları, 10 Avrupa pazarında önceki yılın aynı dönemine göre %14 azaldı. Diğer Avrupa pazarlarında ise Hollanda ve İsveç, BEV satışlarında en büyük artışı yaşadı. 2021’in ilk yarısına göre 2022’de Hollanda’da %82, İsveç’te ise %77 artış oldu. İsveç’in BEV pazar payında son dönemde kayda değer arttı. 2020’de %9 olan oran, 2022’nin ilk yarısında %27’ye ulaştı. Hollanda ise BEV pazarının iyi geliştirilmiş şarj altyapısının avantajlarından faydalandı. Bu dönemde en çok büyüme İngiltere’de BEV pazar payı %14 oldu. BEV’lerin yaygınlaşmasıyla, İngiltere hükümeti elektrikli araç satın alırken sağlanan 1.500 pound değerindeki hibeyi kaldırdı. Almanya da 2023’ten başlayıp BEV teşviklerini önemli ölçüde azaltmaya hazırlanıyor. PHEV teşvikleri bu yılın sonunda kaldırılacak. Rapora göre; otomobil üreticileri, elektrikli arabaların gelecekteki rekabetine hazırlanmak için çeşitlerini artırdı. Üreticiler, BEV’lerde segmentasyona giderken, uzun menzilli binek arabalar pazarda önemli bir yer tuttu. Kişisel araçlar dışında, büyük firmaların filoları da BEV araçları kullanmak için adımlar attı. Hertz, Venmo, Fe dex gibi firmalar, sıfır emisyon hedefle ri çerçevesinde tamamen BEV ‘leri kullanmak için girişimler de bulundu. Tesla ve Audi gibi BEV alanında öncü firmalar da şarj istasyonlarını çoğalttı ve kullanıcıya daha ulaşılabilir bir sürücü deneyimi sağlamak için projeler başlattı.