Atlı tramvayların hizmete başladığı 1871 yılında kurulduğu kabul edilen İETT 150 yaşında ve bugün kent içinde 6 bin 250 aracı ile yolcu taşıma hizmetini sürdüren kurumun rol-model olarak inceleme konusu icraatlarıyla toplu taşımada tek otorite olması isteniyor.
İETT’nin 1869 yılında Dersaadet Tramvay Şirketi’nin kurulmasıyla başlayarak bugüne gelen yolculuğu; 150 yılına ulaşırken, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 150. yıl, Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda düzenlenen galayla kutladı. Kutlama; İETT Kurum tarihçesinin görsellerle anlatıldığı kısa film gösterimi ve İETT Genel Müdürü Alper Bilgili’nin açılış konuşması ile başladıldı.
İETT İşletmeleri Genel Müdürü Alper Bilgili, gerçekleştirdiği konuşmasında kurumun bugününü verdiği hizmetlerini, bu hizmetleri veren kadro ve yapılanmasını dile getirerek ihtiyaçlarıyla birlikte önemini ve bu önemin tarihi vizyon ve misyonu yükselten çalışmalar yapmak zorunda olduklarına değindi.
150 yıllık kurum olarak geliştirici işlem ve uygulamalarla gelecek nesillere daha başarılı devretmek için çalıştıklarını dile getirerek:
“ÇITAYI YÜKSELTECEĞİZ:
–İETT, bu 150 içerisinde, deneyimleriyle gelişti ve dönüştü.
–Bugün, yolcularımızın memnuniyetini en öncelikli hedefimiz olarak gören fedakar çalışanlarımızla, 15 bin kişilik güçlü bir aileyiz.
-İstanbulluları işlerine, evlerine, okullarına, yakınlarına ve sevdiklerine ulaştırmak için geçmiş nesillerden devraldığımız hizmet geleneğine sahip çıkacağız,
– bizler de gelecekteki meslektaşlarımızdan devraldığımız mirasa eklediklerimizle birlikte gelecek nesillere aktarabilmek için her gün durmaksızın çalışıyoruz.
–800 hatta, 6 bin aracımızla, 50 bin seferde, yaklaşık 4 milyon yolcumuzu taşıyoruz.
–Gelecekte, İETT’mizi daha da iyi yerlere taşıyacağımıza inanıyorum” dedi…
İETT İŞLETMELERİ ÇOK ÖNEMLİ KURUMUMUZDUR:
150. yıl için belirlenen program çerçevesinde açılış konuşmasından sonra, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, tarihi kurumun önemi ve kurama yönetim olarak bakışlarını ortaya koyduğu konuşmasında, kurumun mevcut durumu, geçmişten günümüze taşıdığı vizyon ve misyonuyla ortaya koyduklarının önemine de değinerek, ortaya çıkan ihtiyaçlara cevap vericiliği ve geçmişteki hizmetlerine ve bunu gerçekleştirme başarısını göstermesiyle de taşıdığı önemine değindiği konuşmasında, ihtiyaçlar, gerekliliklerin temini ve bunun için yapılacaklarla birlikte İETT’nin bugün için tarihi pozisyonu ile önemli bir kuruluş olduğuna da dikkat çekti.
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu:
“Dünyada, 100 yılı aşkın kurumu olan ülkeler ve şehirler çok fazla değildir.
Bu açıdan İETT kurumumuzun ne kadar kıymetli olduğunun farkında olmamız gerekir.
En başarılı kurumlarımızdan biri olması noktasında da en üst düzeyde çabayı ortaya koymamızı gerektiriyor…
İlk atlı tramvaylarla beraber başlayan maceranın içerisinde, 150 yıldır yapılmış çok değerli işler var…
Geçmişten bugüne bu değerli çalışmaları yürüten, yöneticilere ve emekçilere minnet duygularımı iletiyorum.
Elbette hayatını kaybedenler var. Onları rahmetle, minnetle anıyorum… Bu kentin, bu kentin insanlarını seven herkesin, halkımızın ihtiyaçlarına, sorunlarına çözüm olmaya çalışan bir süreci yönetiyoruz” şeklinde konuştu.
İETT İşletmelerinin 150. yaşına gelmesiyle düzenlenen kutlama çerçevesinde gerçekleştirilen gala, program çerçevesinde yapılan etkinliklerin hitamında kutlama sonunda Hakan Şensoy Senfonik Orkestrası’nın çaldığı eserlerle nihayetlendi.
TARİHİ KURUMUN BUGÜNE GELİŞ KRONOLOJİSİ İSE ŞÖYLE:
1871 yılında ilk atlı tramvaylar hizmete girdi.
1875 yılında, Londra’dan sonra dünyanın en eski ikinci metrosu olan Tünel işletmeye alındı.
1914 yılında elektrikli tramvay işletmeciliğine geçildi. Bir süre şirketlerce işletildi.
1939 yılında da millîleştirildi.3645 sayılı yasa ile İET İşletmeleri Umum Müdürlüğü adını aldı.
1945 yılında havagazı fabrikaları ve dağıtım sistemleri İETT’ye devredildi.
1993 yılında bu hizmet sonlandırıldı.
1930 yılında otobüs,
1961 yılında troleybüs hizmete girdi.
1982 yılında TEK’e devredildi.
1980 yılında Mavi Kart uygulamasına geçildi.
1985 yılında özel Halk Otobüsleri’nin yönetim, yürütüm ve denetimi İETT’ye devredildi.
1991 yılında Nostaljik Tramvay, Taksim-Tünel hattında sefere başladı.
1993 yılında ilk çift katlı otobüsler alındı. İstanbullular, 1995 yılında elektronik bilet AKBİL’le tanıştı.
1994 yılında Türkiye’de bir ilk olan mobil reklam uygulamasına geçildi.
1998 yılında çevre ve insan dostu yeşil otobüsler,
2003 yılında Moda Tramvayı hizmete girdi.
2003 yılından bu yana pek çok hizmet internet aracılığıyla elektronik orta ma taşındı.
2004 yılında otobüslerde sigortalı yolculuk dönemi başladı.
2005 yılında ekspres otobüsler,
2006 yılında Avrupa standartlı Euro III çevreci motora sahip klimalı ve alçak tabanlı otobüsler,
2007 yılı başında yeni çift katlı kırmızı otobüsler hizmete girdi.
2006 yılında hayata geçirilen tek bilet Akbil uygulamasıyla toplu taşımacılıkta entegrasyona geçildi.
2007’nin Eylül Ayı’nda İstanbullular’ın hayatına giren Metrobüs, şehrin gündemini değiştirdi.
2008 yılın- da kullanılma başlayan ‘beşiBiryerde’ sayesinde kâğıt bilet tarihe karıştı.
2008 yılının ortalarında, İETT ’nin Bağlarbaşı’ndaki eski tramvay deposu kültür merkezine dönüştürüldü. 2008’in Eylül ayında Zincirli kuyu’ya uzatılan Metrobüsün Söğütlüçeşme ayağı,
2009’un Mart ayında tamamlanarak İstanbul’un iki yakası bağlandı.
2009 yılı Mart Ayı’nda yapımını İETT’nin üstlendiği Edirnekapı-Topkapı raylı sistem hattı hiz- mete alındı. 2009 yılında geliştirilen mobil İETT sayesinde hat ve güzergah bilgileri cebe girdi.
2010 yılında Tünel’in 135.yaşı kutlandı. Güvenli Yolculuk projesi olarak Şürücü eğitimleri üniversite verildi.
2011 yılında kalite çalışmalarına hız verildi.
2013 yılında İETT filosuna 1705 ye ni ve konforlu otobüs katıldı.
2015 yılında Akbil yerini tamamen İstanbulkart’a bıraktı.
2018 yılında tamamı yerli üretim olan 375 adet otobüs İETT filosuna katıldı.
2019 yılında Metrobüs hattında kadın güvenlik görevlileri işbaşı yaptı.
2020 yılında kadın şoförler göreve başladı. Adalar’da faytonlar elektrikli araçlar hizmete alındı.
İstanbul’da toplu ulaşım hizmeti veren tüm otobüsler İETT çatısı altında toplandı.
160 yeni Metrobüs aracı alımı ihalesi başarıyla yapıldı…