Uluslararası denetim ve danışmanlık şirketi EY (Ernst & Young), perakende otomotiv alanındaki tüketici satın alma ve kullanım tercihlerine ilişkin gerçekleştirdiği önemli sonuçlar ortaya koyan araştırmasının sonuçlarını kamuoyuna duyurdu…
EY (Ernst & Young) Uluslararası denetim ve danışmanlık şirketi’nin yaptığı “Otomotiv Tüketicilerinin Satın Alma ve Kullanım Tercihleri” başlıklı araştırma, Türkiye, Macaristan ve Çekya’da tüketicilerin sıfır ve ikinci el araç satın alma süreçleri, araç kullanım alışkan lıkları ve otomotiv sektörünü dönüştüren yeni teknolojilere yönelik fikir ve tercihler ile ilgili trendleri gösteriyor. Altı yıllık araştırmaya 2020’den itibaren Türkiye de dahil edildi.
Sonuçların değerlendirilmesinde sadece daha önce araç satın almış olan ya da gelecek beş yıl içerisinde araç satın almayı planlayan katılımcılar dikkate alındı.
Araştırma, Türkiye’de tüketicilerin elektrikli ve hibrit araçlara ilgisinin hızla arttığını gösteriyor. Bir sonraki satın ala cakları aracın hibrit ya da elektrikli olacağını söyleyen Türk tüketicilerin oranı geçen yıla kı yasla 11 puan artışla %27 oldu. Gelecekte kesinlikle elektrikli ve hibrit araç alabileceklerini belirten Türk tüketicilerin oranı %29 iken, bu oran fiyat teklifinin yeterince cazip olması durumunda ise %90’a yükseliyor. Araştırma, elektrikli araçların cazip bir seçenek olarak görünmesinin nedenlerine de odaklanıyor. Buna göre, Türk tüketiciler elektrikli araca duydukları ilginin nedenini öncelikle bu araçların çevreye daha az zarar vermesi olarak gösteri yor. Araştırma, elektrikli ve hibrit araçlara olan talebi hangi etkenlerin artırabileceğine de ışık tutuyor. Tüketiciyi elektrik li araçlardan uzaklaştıran başlıca etkenler, yetersiz şarj altyapısı ve yüksek fiyat. Türk tüke ticilerin elektrikli araç alma isteklerinin önündeki başlıca un- sur olarak %43 oranla yeterli şarj istasyonunun olmamasını ve %41 oranla araç fiyatlarının yüksek olmasını gösteriyor. Elektrikli araç satın alma- ya yönelik ilgi ve talebin hangi koşullarda artabileceği yönündeki soruya ise katılımcıların %56’sı ‘vergi indirimleri’ ve %50’si de satın alma fiyatı üzerinden verilecek teşvikler öncelikli görüldü. Şarj altyapısının yaygınlaştırılması seçeneği ise geçen yıla kıyasla 19 puanlık artışla %47 oranı ile üçüncü sırada yer aldı. Araştırmada dizel araç seçeneği 2020’ye kıyasla 17 puan düşüşe rağmen %31 ile hâlâ ilk tercih konumunda. Özellikle mazot fiyatlarının es ki rekabetçiliğini yitirmesi, birçok markanın gelecekte dizel motor seçeneğini sunmama yö nünde karar alması ve fiyat farkının yüksekliği gibi nedenler le dizel araçlara ilginin önemli oranda azaldığı görülüyor.
AVRUPA OTOMOBİL ÜRETİCİLERİ BİRLİĞİ-ACEA,
AB ülkelerinde 2022 yılının ilk çeyreğinde ya kıt türlerine göre otomobil satış verilerini yayımladı. Buna göre, AB ülkelerinde satılan otomobillerin yüzde 36’sı benzin, yüzde 25,1’i hibrit, yüzde 16,8’i dizel, yüzde 10’u tamamen elektrik (BEV), yüzde 8,9’u fişli hibrit (PHEV), yüzde 3’ü diğer yakıtlar ve yüzde 0,2’si doğal gazlı. Geçen yılın aynı dönemine göre, elektrikli otomobil satışları yüzde 53,4 artarak 224 bin 145, hibrit satışları yüzde 5,3 yükselerek 563 bin 30 adete ulaştı.