Dünya başına iş açmaya devam ediyor. Tamamen küresel rekabetin yıkıcı hırsa dönüşmemim en son göstergelerinden Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle otomotiv sektöründe araç bulunurluk sorunu yeniden ciddi oranlarda büyürken, markalar bu yılki satış hedeflerini aşağı yönlü revize ediyor…
Rusya-Ukrayna Savaşı küresel otomotiv üretimindeki tedarik krizi de büyüyor. Küresel araç üretiminde 5 Milyon adetlik kayıp beklenirken, Türkiye’de de markalar satış hedeflerini revize etmeye başladı. Savaştan en fazla etkilenen markalardan biri Skoda, yılsonu satış hedefini yüzde 50’ye yakın aşağı çekti. Toplam pazar için de beklentiler düşürüldü.
Yeni Skoda Fabia’nın Türkiye lansmanında konuşan Skoda Türkiye Genel Müdürü Zafer Başar, pandemiyle birlikte ortaya çıkan çip krizinin ardından yaşanan Ukrayna-Rus- ya savaşının da otomotiv üretiminde birçok komponentin bulunamamasına yol açtığını belirterek, “Kablo demeti temin ettiğimiz bir fabrikanın üretime ara vermesiyle araç üretimi planlarında da büyük değişiklikler oldu. Bugüne kadar pazar tahmini yapılırken müşteri, ekonomi veya siyasi konjonktür takip edilirdi. Ama hiçbir zaman pazar tahmini yaparken fabrikadan kaynaklanan teknik sorunlar bizim için bir kriter olmazdı. Yeterli araç gelecek ve satacağız diye planlardık. Ancak, fabrikadan bir bilgi geliyor ve o bilgi doğrultusunda hareket ediyoruz” dedi.
Başar, üretimde yaşanan aksamalar nedeniyle yılsonu satış hedefl erini aşağı yönlü revize ettiklerini belirterek, “Bu yılki hedefimiz aslın- da 50 bin araç satmaktı. Ürün gamımız da buna el veriyordu. Şimdi ise hedefimiz 25 bin aracı aşmak. Normal şartlarda bir üretim olsaydı, lansmanı yapılan yeni Fabia’dan minimum 6 bin adet satabileceğimizi planlıyorduk ama şu dönem toplam satışımızın yüzde 10’unu oluşturacak kadar Fabia satışı hedefliyoruz” diye konuştu. Otomotiv pazarında araç sorununun artması nedeniyle yılsonu toplam satış beklentileri de giderek aşağı çekiliyor. Sektör temsilcileri, 2022 ’nin başında pazarın geçen yılın üzerine çıkacağını öngörüyordu. Otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2021’de 737 bin adet seviyesinde gerçekleşmişti. Bu yıl ise sektörün hedefi 780 bin adetin üzerine çıkmaktı. Ancak hem arzda yaşanan sıkıntılar hem de araç fiyatlarındaki artış nedeniyle bu hedefe ulaşmak neredeyse imkansız olarak görülüyor.
KDV DÜZENLEMESİ
Sıfır kilometre araç pazarının gerilemeye devam ettiği güncel Türkiye dinamiklerinde gözünü ikinci el otomobil tarafına çevirenlere bir kötü haber geldi.
Bir süredir yeni vergi düzenlemesi kapsamında değerlendirmeye alınacağına dair gelişmelerin gündemde olduğu vergi artırımı, Resmi Gazete öncesinde Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından açıklandı.
Kararın Resmi Gazete’de yayınlanması sonrası devreye geçişi ile birlikte ikinci el alım-satım işlemlerinde ödenen KDV oranı yüz- de 1’den yüzde 18 gibi ani bir sıçramayla yukarıya taşındı. Bu karar sonrası esnaf ikiyi bölündü. Bir kısım “Doğru” derken, bir kısım ise “Yalnış” olarak değerlendirdi.
Uzmanlar ise beklemenin doğru olduğunu belirtti.