9 yıldır Estonya’nın Başkenti Tallinn, son iki yoldar da Lüksemburg’de uygulanan ücretsiz toplu taşıma hizmeti sırasındaki istatistikler açıklandı. Özel araç payının yüzde 42’den yüzde 48’e yükseldiği görüldü…
AB-Avrupa’daki 50’den fazla şehir ve kasaba, iklim krizi ve sosyal eşitlik gibi motivasyonlarla ücretsiz toplu taşımayı başlattı. Lüksemburg ve Estonya’nın baş- kenti Tallinn ulaşım ücretlerini kaldırma konusunda Avrupa’da öncü konumda. Bu sistemde vatandaşlar günlük yolculuklarını yapmak için toplu taşımaya sınırsız ücretsiz erişim elde ediyor.
Vrije Universite Brussel ve Universite Libre de Bruxelles’de araştırmacı olan Wojciech Keblowski; “Kimse bizden parkta geçirdiğimiz her dakika veya her saat için ödeme yapmamızı istemiyor.
Peki, neden toplu taşımayı bu sistemin ve bu sosyal anlaşmanın bir parçası olarak görmüyorsunuz?” diye sordu.
Lüksemburg, 2020 yılında tüm toplu taşıma ücretlerini iptal eden ülke oldu.
Başbakan Yardımcısı François Bausch, Euronews Next’e, “Ücretsiz toplu taşımayı getirdiğimizde, bu pastanın üzerine krema oldu. Bu, halkın nasıl hareket ettiklerini gerçekten yeniden düşünmek ve gerçekten ne yaptığımızı görmek için tartışmayı geliştirdi” diye konuştu.
Tallinn, 9 yıldan uzun bir süre önce ücretsiz ulaşımı hayata geçirdi. Tallinn’deki şehir yetkilileri, politikanın sürücüleri araçlarını evde bırakmaya ikna etme konusunda çok da başarılı olmadığını söylüyor. Estonya Ulaştırma İdaresi Sürdürülebilir Hareketlilik Uzmanı Mari Jüssi, “Tallinn’de gerçekte gördüğümüz şey, toplu taşımadan araçlara geçişin artmasıydı. Dokuz yıl içinde, yolculuklarla arabaların payı yüzde 42’sinden yüzde 48’e yükseldi. Dolayısıyla, bu tür sürdürülebilir mobilite koşullarında, aslında etkili olduğu kanıtlanmadı” dedi.
Jüssi, sosyal açıdan bir etkide bulunduklarını kabul ediyor: “Okula giden çocuğu çok olan aileler tasarruf ediyor. Ayrıca, bazı bölgelerde 2018’den beri ilçe otobüsleri de ücretsiz. Orada belki daha olumlu etkiler görüyoruz çünkü orada ulaşım daha pahalıydı.”
Ücretsiz toplu taşımanın sürdürülebilir hareketliliği iyileştirmede soruna etkili bir çözüm sun- duğuyla ilgili şüpheler var.
Lüksemburg Başbakan Yardımcısı François Bausch; “Tam bir vizyonunuz, yeni bir stratejiniz yoksa ve bağlantıları iyileştirdiğinizi gösterdiğiniz, top lu taşıma kalitesini artıran bir yatırım programınız yoksa, o zaman sadece ücretsiz toplu taşımayı tanıtmak iyi bir fikir değil” diye konuştu. Jüssi ve Keblowski, toplu taşımanın kalitesini ve bağlantılarını iyileştirmenin daha fazla yolcu çekmenin anahtarı olduğu ve “ücretsiz” politikasının işçi sınıfını desteklemek için bir araç ola- cağı konusunda ise hemfikir.